Garáže u tunelu Blanka: pokus šestý

  • 31. 07. 2017 | zdroj: Lidové noviny Domov MICHAL PAVEC
  • Zpráva

Firma Metrostav dostala možnost přivydělat si na zakázce, která už je dva roky v podstatě hotová. Praha teprve letos na jaře zjistila, že ve velkokapacitních garážích poblíž Hradu chybějí některé důležité technologie. Společnost ČKD Praha DIZ je při stavbě tunelu Blanka údajně nedodala. Přitom parkovací stání měla lidem původně sloužit už od září roku 2015.

Firma Metrostav dostala možnost přivydělat si na zakázce, která už je dva roky v podstatě hotová. Praha teprve letos na jaře zjistila, že ve velkokapacitních garážích poblíž Hradu chybějí některé důležité technologie. Společnost ČKD Praha DIZ je při stavbě tunelu Blanka údajně nedodala. Přitom parkovací stání měla lidem původně sloužit už od září roku 2015.


PRAHA Garáže pro 350 aut byly vybudovány na Prašném Mostě společně s tunelovým komplexem. Jenže zatímco tubusem už auta sviští bezmála dva roky, v podzemním parkovišti se prohání nanejvýš průvan. Podobná situace je i v garážích na Letné pro 800 aut, postavených při stejné příležitosti – ovšem s tím rozdílem, že tyto prostory už mají termín otevření stanovený: na začátek září.


Během dvou let zaznělo mnoho důvodů, proč stání ještě nefungují, pražští politici otevřeně mluvili o hororu nebo ostudě. Slíbili i řadu termínů, které se však nepodařilo dodržet.


            Na Prašném Mostě – kde by mohli parkovat například návštěvníci centra Prahy, kteří odtud mají blízko na zastávku metra Hradčanská, nebo zaměstnanci nedalekého ministerstva obrany – budou nyní pracovat lidé z Metrostavu. Firma měla na starosti stavební část projektu, nyní zajistí i technologie, které nedokončila ČKD Praha DIZ, toho času v insolvenci. „Otevření vypadá na přelom roku. Metrostav už objednal zbylou technologii,“ nadhodil další termín náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).


Dodělky za 18 milionů


Nutno připomenout, že si nedostatků, či spíše nedodělků dlouho nikdo nevšímal a neřešil je. Co vlastně v garážích nacházejících se na území Prahy 6 ještě chybí?


            „Jedná se o technologické dokončení garáží po ČKD a změnu části technologie v objemu zhruba osmnáct milionů korun. Vyvolala je změna provozování garáží, která spočívá v rozdělení jednotlivých pater pro veřejnost – krátkodobé stání, rezidenti a dlouhodobé stání. Ač se to nezdá, úprava je celkem náročná – jak na doplnění zařízení, tedy kamery, čtečky a závory, tak hlavně na software řízení provozu garáží,“ popsal mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.


            Předpokládaný termín dodání díla je do konce tohoto roku. Mluvčí zároveň uvedl, že práce za zhruba osmnáct milionů nezískala firma jako novou zakázku. „Změnu a doobjednání technologie budou řešeny dodatkem ke stávající smlouvě,“ doplnil Kostiha.


            Přelom roku je pro otevření velkokapacitních garáží už šestým termínem. Částečně pozitivní byla alespoň zpráva, kterou před několika týdny vypustili pražští radní. Větší z garáží, na Letné poblíž stadionu Sparty, má být otevřena letos v září. Parkoviště už má provozovatele.


            Problém na Letné spočíval v tom, že rok a půl po dokončení garáží tam funkční zkoušky technologických zařízení zjistily nedostatečnou kapacitu vzduchotechniky. Tento nedostatek už by měl být do září vyřešený


            Stejně tak budou v otevření doufat i v nedaleké Praze 6 na Prašném Mostě. Její starosta Ondřej Kolář (TOP 09) opakovaně obvinil „velkou“ radnici, že když její představitelé vysvětlují důvody odkladu otevření, jen se vymlouvají. „Nám nebyl nikdy nikdo schopen přesně specifikovat, o jaké problémy tam má jít. Praha 6 bude žádat hlavní město, aby nám garáže svěřilo,“ uvedl starosta Kolář. Oficiální vyrozumění, jak s touto žádostí pochodila, radnice zatím nemá.


            Cena garáží byla zahrnuta v nákladech komplexu Blanka. Tunel vyšel město na více než 40 miliard korun. Garáže mají vlastní technologická zařízení, která jsou nezávislá na zařízeních Blanky. Ceny parkování by měly být shodné pro obě parkoviště, na Letné i Prašném Mostě. Měsíční poplatek pro rezidenty by měl činit 800 korun, firmy by za svá auta měly zaplatit nejvýše 1500 korun. Hodinová sazba u jednorázového stání bude 25 korun.


***


Parkování u Blanky


Velkokapacitní podzemní garáže, postavené při budování tunelu Blanka, se nacházejí pod Letenskou plání a u Prašného mostu. Obě parkoviště mají samostatné vjezdy a nejsou nijak propojeny s tunelem. 1. Třípatrové parkoviště na Letné s kapacitou 850 míst má sloužit rezidentům, okolním institucím i veřejnosti – například divákům fotbalové Sparty. 2. Dvoupatrové parkoviště u Prašného mostu o kapacitě 350míst má nabídnout až 250míst například návštěvníkům Pražského hradu.