V prosinci už pojede vlak přes nový most u nádraží

  • 01. 09. 2017 | zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
  • Zpráva

Koncem měsíce se stavbaři chystají betonovat, za rok pod něj pustí i auta

PLZEŇ Přesně za rok mají pod železničními mosty u plzeňského hlavního nádraží jezdit auta. Zvládnou to stavbaři, když ještě nestojí ani první ze dvou viaduktů a místo silnice tam jsou většinou jen jámy?

            „Práce pokračují podle harmonogramu,“ ujistil ředitel 2. stavby plzeňského železničního uzlu Jan Zemánek z Metrostavu.


            Stavbaři právě kompletují formu z bednění pro budoucí most. Vznikající konstrukci podpírají stovky svislých tyčí ze speciálního lešení. Když přes staveniště projíždějí tramvaje, vypadá to, jakoby desítky metrů jely hustým kovovým lesem.


            Nákladní auta průběžně navážejí kilometry armovacích drátů, jež po vytvarování a provaření budou tvořit kostru mostu. Vše pak zmizí v betonu. „Betonování mostu plánujeme koncem září a nový severní most bude pro železniční dopravu zprovozněn v polovině letošního prosince,“ vypočítal Jan Zemánek.


            V příštím roce půjde k zemi konstrukce jižního železničního mostu. Ten bude rozšířený tak, aby kolem kolejiště bylo víc jízdních pruhů pro auta. Silnice pod oběma mosty musí být pro dopravu průjezdná do začátku září příštího roku. „Nepřekročitelnou podmínkou, kterou odsouhlasilo i zastupitelstvo, je zprovoznění silnice pod oběma železničními podjezdy do 31. srpna 2018,“ uvedl letos v lednu primátor Martin Zrzavecký při zahájení další části přestavby plzeňského nádraží, která se týká i obou mostů. „Vše platí. Nevím o tom, že by se někde vyskytl problém, nikdo nic neavizoval,“ prohlásil včera primátorův náměstek pro dopravu Petr Náhlík.


            Modernizace plzeňského vlakového nádraží souvisí s přestavbou klasické hlavní železniční trati republikou na koridor, po kterém mohou vlaky jezdit vyšší rychlostí. Pražská trať mezi Berounem a Ejpovicemi je už přestavěná, stejně tak úsek z Plzně do Chebu. V příštím roce bude na pražském koridoru dokončený a zprovozněný nejdelší železniční tunel v republice - mezi Kyšicemi a Plzní. Stavbaři už dali novou tvář severní a východní části plzeňského hlavního nádraží, kde mimo jiné vznikl podchod z hlavní budovy a nástupišť do Šumavské a Železniční ulice k zastávkám městské dopravy.


            Při současné druhé stavbě jsou na řadě jižní nástupiště a oblast od hlavní výpravní budovy až k mostům přes řeku Radbuzu.


Když se stavbaři letos v zimě pustili do odbagrování svahu mostů, objevili historickou opěrnou zeď původního jednokolejného železničního mostu z počátku 60. let 19. století. „V projektové dokumentaci je napsané, že se při stavbě nového mostu původní zeď objeví. Pro nás to překvapení nebylo,“ řekl v dubnu vedoucí projektu z firmy Metrostav Petr Hanzal, když se zeď objevila po více než 100 letech zase na denním světle. Původní most totiž dopravě sloužil jen 40 let. Stavbaři ve svahu objevili jeden větší a jeden menší bunkr, které za druhé světové války sloužily jako kryty pro lidi při bombardováních.


            Zprovozněním silnice pod oběma mosty na konci letních prázdnin příštího roku práce na nádraží pro stavbaře zdaleka neskončí. Do konce roku 2019 má být hotové mimo jiné i parkoviště před nádražní budovou. Správa železniční dopravní cesty v týdnu oznámila, že následovat budou další etapy rekonstrukce hlavní nádražní budovy za stovky milionů korun.