Metrostav začal razit tunel na Islandu

  • 15. 09. 2017 | zdroj: E15 Byznys Michal Nosek
  • Zpráva

První vlastní betonárku ve Skandinávii musela postavit společnost Metrostav. Umožní stavět tunel i v době, kdy jsou odříznuté silnice.

Přes pět kilometrů dlouhý tunel Dýrafjordur začali po prvním odstřelu razit stavebníci z Metrostavu.


Na Islandu působí už jedenáct let. Zakázka, která pro Metrostav představuje hodnotu zhruba miliardy korun, vzniká na poloostrově v západních fjordech na největrnějším místě Islandu. Razí se také v nejstarších tamních horninách. S drsnými podmínkami ale mají lidé z Metrostavu zkušenosti, v jiných částech ostrova už v minulosti postavili dva jiné tunely.


            Metrostav pracuje na Islandu podruhé v konsorciu s tamním partnerem Sudurverk. Tunel po dokončení propojí dva fjordy, umožní cestovat v zimě a řidičům zkrátí cestu o více než třicet kilometrů.


            Projekt je zvláštní tím, že tuneláři museli v jeho rámci vybudovat první vlastní betonárku ve Skandinávii. „Její součástí je pět sil o celkové kapacitě 750 tun, což nám vystačí jako zásoba na šest týdnů. Jednotlivé komponenty přivezly lodě z Finska, Polska a Itálie,“ vysvětluje Josef Malknecht, zástupce vedoucího pro logistiku.


            Připomíná, že se stavební společnost musela vyrovnat se složitou logistikou při zajišťování kameniva. Materiál je totiž třeba třikrát překládat z nákladních automobilů na lodě a zase zpět. Jen na zimu je ho třeba dvanáct tisíc tun.


„Nejhorší situace bude v zimě. Nejsou výjimkou ani patnáctimetrové závěje až do května. Všude okolo nastane lavinové nebezpečí a jediný udržovaný úsek silnice povede od ubytovacího kempu na stavbu.


Jednou za měsíc budeme mít prohrnutou cestu do města, abychom mohli doplnit zásoby,“ říká vedoucí projektu Tomáš Prchal.


            Ražba bude postupovat pomocí trhacích prací s délkou odpalu pět metrů. Vrty pro trhavinu připraví padesátitunový vrtací vůz. „Na ražbu použijeme celkově přes 600 tun trhaviny a 150 tisíc rozbušek,“ vypočítává stavbyvedoucí Tomáš Janoušek.


            Na stavbu, kterou zahájil islandský ministr dopravy Jón Gunnarsson, přinesl Metrostav kromě svých technologií rovněž českou tradici svěcení sošky patronky tunelářů svaté Barbory. První motoristé by měli tunelem Dýrafjordur projet v září 2020.


Dýrafjordur v číslech


• ražená délka: 5301 metrů • zahájení/dokončení prací: květen 2017 až září 2020


• plánované tempo stavby: 280 metrů za měsíc


• celková hodnota zakázky: zhruba jedna miliarda korun 

• objem rubaniny: 312 tisíc metrů krychlových 

• stříkaný beton: 14 tisíc metrů krychlových 

• litý beton: 3200 metrů krychlových 

• trhavina: více než 600 tun plus 150 tisíc rozbušek