Čtyřkilometrový tunel se zatáčkou u Plzně prorazil stroj přesně za rok

  • 27. 09. 2017 | zdroj: plzen.iDNES.cz Plzeň / Plzeň - zprávy MF DNES, Petr Ježek
  • Zpráva

Razicí štít Viktorie se přesně po roce objevil na druhém konci severního tubusu pro železniční tunel mezi Plzní a Kyšicemi. Hlava vyjela po více než čtyřech kilometrech pod vrchem Chlum, zbývá dokončit posledních padesát metrů v částečně odtěženém svahu.

Definitivní prorážka severního tubusu je naplánovaná na sobotu 7. října, razicí hlava se roztočí na zdolání posledních desítek centimetrů tunelu kolem desáté hodiny dopoledne. Viktorie projede obrazem, který je na stěně tubusu namalován.


 Ražba severního tubusu byla o čtyři měsíce rychlejší než v případě jižního. Ten trval 16 měsíců.


 „U druhého tubusu jsme už věděli, co nás čeká, relativně jsme se na to mohli připravit. Ale příroda je mocná čarodějka a vždy nám ukáže, že sílu má, a některé geologické věci v podzemí byly oproti jižnímu tunelu jiné. Severní tubus jsme razili už téměř bez problémů,“ uvedl šéf razičů z Metrostavu Štefan Ivor.


Posledních padesát metrů ražby tunelu v takzvané portálové lavici, při které jsou z řezné hlavy o průměru deset metrů vidět vrchní dva metry, je podle hlavního stavbyvedoucího Václava Anděla světovým unikátem.


 „Málokde ve světě se stane, že lidé mohou na vlastní oči sledovat ražbu tunelu. Vetšinou vidí až poslední okamžik, kdy razicí hlava vyjede ze stěny. Tady mají unikátní možnost vidět stroj při práci ještě čtyři dny,“ uvedl Anděl.


 Staveniště je oplocené, lidé mohou stroj sledovat z nadhledu od plotu. Navíc od 3. do 6. října vždy od půl osmé večer budou stavbaři promítat na boční stěnu portálu fotografie a videa z toho, jak se buduje nejdelší železniční tunel v České republice.  Stavbaři při výstavbě spojovacích chodeb odstřelují horninu


 Po definitivním proražení tunelu budou mít stavbaři zhruba čtrnáct měsíců na kompletní dokončení tunelu. V současné době se z téměř hotového jižního tubusu ozývají velké detonace. Stavbaři v tvrdých spilitech pod vrchem Chlum odstřelují horninu při budování bezpečnostních spojovacích chodeb mezi oběma tubusy. Zajímavostí je, že tunel pod vrchem Chlum není přímý, ale je do oblouku.