Vlaky z Plzně pojedou rychleji

  • 13. 10. 2017 | zdroj: 5plus2 Plzeňsko, Rokycansko a Tachovsko LADISLAV VAINDL
  • Zpráva

Stavbaři dokončili další část úprav hlavního nádraží v Plzni a také proražení druhého tubusu tunelu

 DOBRÁ ZPRÁVA PLZEŇSKÝ KRAJ Obří železniční stavby, které mají zrychlit cestu z Plzně do Prahy, překonaly další mezník. Skončila etapa modernizace kolejového rozvětvení ve směru na Prahu a dělníci také dokončili ražbu severního tubusu tunelu pod kopcem Chlum. „Hlavním přínosem úprav pražského zhlaví je především odstranění propadů rychlosti vlaků při průjezdu stanicí. Zatímco dosud musely rychlíky na výhybkách zpomalit až na 20 km/h, nyní mohou ve stejném úseku projíždět až osmdesátkou. Stavba přinesla i další pozitiva, například zvýšení efektivity přepravních proudů a snížení provozních a servisních nákladů. Instalace nového zabezpečovacího zařízení navíc posílila bezpečnost železničního provozu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.


            Modernizace se dočkaly složité výhybkové konstrukce a rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží.


„Cestující však nejvíce ocení bezbariérové přístupy na jednotlivá modernizovaná nástupiště a nově vybudovaný podchod, který urychlí přestupy z vlaků na MHD,“ řekl Jan Mitlöhner, projektový manažer firmy, která stavbu provedla. Součástí II. fáze projektu byla rovněž výstavba nové dvoupodlažní budovy centrálního stavědla.


            V ní je centralizována nejen technologie zabezpečovacího zařízení celého uzlu, ale i dopravní kancelář, pracoviště regionálního řízení dopravy nebo napájecí stanice. Už na konci příštího roku by se měly začít vlaky prohánět nejdelším železničním tunelem v Česku. Stavbaři po roce před zraky stovek lidí v sobotu dokončili ražbu druhého tubusu tunelu. Trasa podzemím zkrátí železniční cestu mezi Plzní a Rokycany o šest kilometrů. Samotný tunel je dlouhý zhruba čtyři kilometry. První jižní tubus se razil 16 měsíců - do loňského června. Celkové náklady na stavbu se mají podle dosavadních odhadů pohybovat kolem pěti miliard korun. To je zhruba o miliardu víc, než se předpokládalo.


            Po zkušenostech z jižního tubusu ražba severního proběhla bez větších problémů. „Jediné, co nás potrápilo, byla spousta spodní vody,“ řekl vedoucí ražeb společnosti Metrostav Štefan Ivor. Postup při ražbě druhého tubusu nicméně zpomalila tvrdá hornina.


            „Nepočítali jsme, že tam budou spility. Objevily se, i když v jižním tunelu nebyly,“ řekl Ivor. Stavební práce pokračují budováním spojovacích chodeb obou částí tunelu. Pak se bude pokládat dno a na něj chodníky a železniční svršek.