Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Předvolební načasování Blanky nevyšlo, čekají se vleklé soudy

Předvolební načasování Blanky nevyšlo, čekají se vleklé soudy

8. 12. 2013
zdroj: Hospodářské noviny, Tereza Šídlová, Aleš Měřička
Napsali o nás
Tunel Blanka Metrostav stavbu tunelového komplexu uzavřel Praha se připravuje na arbitráž o více než dvě miliardy korun Pražští radní naplánovali otevření tunelu Blanka tak, aby jim přinesl co nejvíce hlasů v komunálních volbách. Ty se odehrají na podzim příštího roku. S otevřením pro zkušební provoz se původně počítalo na duben 2014. V zákulisí se mluvilo o tom, že termín se vybírá citlivě – tak, aby byl dostatek času na překonání počátečních potíží s provozem a aby mohly utichat i kritické hlasy připomínající všechny komplikace se stavbou. Půl roku od otevření by ji Pražané mohli přijmout za svou. Teď je ale stavba za zhruba 37 miliard obehnaná plotem a hlídaná ochrankou. A může zůstat měsíce až roky zavřená, dokud se nevyřeší rozhodčí soud spor mezi Metrostavem a Prahou, který navíc nemusí být poslední. „Složitá kauza může trvat i několik let,“ řekl HN Radek Pokorný, místopředseda Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře ČR. „My samozřejmě s Prahou dál jednáme, nicméně to nemůžeme dodělat bez smlouvy. Kdyby kontrakt neplatil, musel by se udělat nový, v zásadě to ale nyní neumím domyslet,“ tvrdí mluvčí Metrostavu František Polák. Společnost ve čtvrtek podala žalobu k rozhodčímu soudu a požaduje zaplacení více než dvoumiliardového dluhu za výstavbu Blanky. Magistrát tvrdí, že finance má, ale hledá způsob, jak je legálně vyplatit, podle Prahy je totiž smlouva na stavbu tunelu nejspíš neplatná. Každopádně si hlavní město chce žalobu prostudovat. „Nechci spekulovat ani říkat, jaké argumenty bychom mohli použít. Jde o velmi citlivou věc,“ sdělil náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Rozhodčí soud může být rychlý, ale také se vléci několik let. „Je to individuální podle konkrétní kauzy,“ řekl Pokorný. Žádné podrobnosti ke sporu o Blanku sdělovat nemůže, rozhodčí řízení jsou totiž neveřejná. „Nikdy nepotvrdíme ani to, že řízení probíhá,“ vysvětlil Pokorný. Cena arbitráže vychází z částky, o kterou se jedná. V tomto případě tedy strana, která prohraje, zaplatí za soud jako takový přes deset milionů korun. Pokud by arbitráž označila smlouvu za neplatnou, rozjel by se pravděpodobně další soud. „Metrostav by mohl uplatnit nároky na zaplacení již provedených prací z titulu bezdůvodného obohacení. Jeho výši určí soud na základě znaleckých posudků,“ uvedl Petr Novotný z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. V případě sporu strany podle něj zpravidla uplatňují řadu různých nároků na náhradu škody či ušlého zisku. „Tím by se celý spor výrazně zkomplikoval a prodloužil. Samotné dokončení tunelu Blanka by tak mohlo být posunuto až o několik let,“ dodal Novotný. Praha a Metrostav by mohly rozhodčí řízení ukončit, pokud by se dohodly. Radní hlavního města však chtějí mít své kroky pojištěny oficiálním soudním rozhodnutím. „Hlavní je najít právní cestu, která povede k dokončení stavby, a ne k trestnímu stíhání kohokoli z nás,“ řekl náměstek Nouza před dvěma týdny, když Metrostav oznámil, že zastaví práce na komplexu. K tomu oficiálně došlo o tomto víkendu. Tunel nyní hlídá bezpečnostní agentura, Metrostav se bojí krádeží cenných materiálů užitých na stavbě. Na místě také bude havarijní četa, která bude několikrát denně obcházet stavbu, aby zamezila možným problémům. „Může něco prasknout nebo se něco pokazit. Budeme dále zajišťovat čerpání a větrání, protože jsou tam rampy, po nich teče dovnitř voda,“ popsal Polák. *** Tunel Blanka 37 MILIARD KORUN má být poslední výsledná cena za celý komplex. 200 MILIONŮ KORUN by měl stát roční provoz tunelového komplexu. 5,5 Tolik měří komplex tunelů, jehož součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru. Historie stavby červenec 2002 – První územní rozhodnutí. magistrát rozhoduje o umístění stavby na myslbekovu – Pelc-tyrolku. 26. září 2006 – Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky – společnost metrostav,jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPh. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. stavební práce měly být hotovy v roce 2011. 17. leden 2007 – začátek stavby. v červnu pak začali dělníci na letné s přípravnými pracemi před hloubením tunelů. 20. května 2008 – v pražské stromovce se propadl tunel, podruhé se tam propadl o pět měsíců později. v červenci 2010 se propadl u ministerstva kultury. 12. ledna 2010 – Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011. Únor 2011 – nový primátor Bohuslav svoboda oznámil, že celková cena bude okolo 37 miliard korun. 9. srpna 2011 – nový termín zprovoznění tunelu – první polovina roku 2014. Říjen 2011 – Praha oznámila, že vyjednala snížení nákladů, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Květen 2012 – město přestalo metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách. Prosinec 2012–Pražští radní schválili rozdělení faktur do tří skupin podle závažnosti problému. 17. září 2013 – objevují se zprávy, že rozhodnutí radních prověřuje policie. 20. listopadu 2013 – metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor tomáš hudeček (toP 09) poté prohlásil, že smlouva smetrostavem je od začátku neplatná. 29. listopadu 2013 – metrostav se s magistrátem nedohodl na řešení problémů spojených s výstavbou tunelu. 5. prosince 2013 – metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na magistrát, požaduje proplatit 2,1 miliardy za výstavbu.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav