Každá stavba se dá postavit levněji. I Blanka

  • 09. 12. 2013 | zdroj: Mladá fronta DNES, Jan Sůra
  • Zpráva

Trojský most mohl být levnější. Ušetřit se dalo za trávníky i chodníky, říká v rozhovoru mluvčí Metrostavu František Polák

PRAHA Stavební firma Metrostav hrozila už loni v prosinci, že zastaví práce na tunelu Blanka, jelikož jí Praha neproplácí faktury. Město tehdy ještě situaci vybalancovalo a část peněz poslalo. Stejná situace se opakuje i letos. Jenže už nejde o hrozby. Metrostav práce o víkendu zastavil. „Zabednili jsme vjezdy do tunelu,“ říká mluvčí Metrostavu František Polák.

* Proč jste nakonec práce na tunelu Blanka ukončili?

Jednak kvůli dluhu, který bude předmětem řízení u rozhodčího soudu, a jednak proto, že prakticky ke všem dokončovacím pracím potřebujeme souhlas města se změnami. Magistrát jej nevydal.

* Jde tedy o problém víceprací, které navýšily cenu stavby. Proč k nim došlo v takovém rozsahu?

Nejprve chci říci, že zodpovídáme za stavební část. Ta dle nabídky měla stát 17,8 miliardy, celkové náklady budou 21,5 miliardy (bez DPH a valorizace). Zvýšení ceny je následkem třeba stavby zcela jiného mostu v Troji. Po propadech půdy ve Stromovce a na Letné se na popud báňského úřadu změnila také technologie ražby. Podíl na tom mají i žádosti jednotlivých městských částí či občanských iniciativ.

* Prezident Metrostavu Jiří Bělohlav řekl, že tunel Blanka není předražen, je jen zbytečně drahý. Co je na něm zbytečně drahého?

Každá stavba se dá postavit levněji, záleží na zadání. Mohl se například stavět jednodušší a levnější most v Troji. Místo pražské mozaiky mohl být na chodnících asfalt, místo zatravněných tramvajových tratí mohlo být navrženo otevřené kolejiště. Tunely pod Stromovkou mohly být provedeny z povrchu, a ne ražením. Záleží vždy na investorovi, jaký standard si objedná.

* Některé již provedené vícepráce nebyly dle města dopředu vysoutěžené. Proč se nesoutěžily, když to požadoval zákon o veřejných zakázkách?

Prováděcí projekty se vždy dělají až před prováděním prací, tak aby zachytily poslední požadavky či změny norem. Vypisovat pak soutěž (ta trvá v optimálním případě půl roku, pozn. aut.) nelze většinou z časových důvodů. Tím spíše to nelze, pokud nutnost změny nastane v průběhu prací. Představte si, že řešíte přeložky sítí v komplikované křižovatce třeba na Prašném mostě a pod zemí je leccos jinak – to je standardní situace. Pak zastavit stavbu a soutěžit je nereálné zcela. Pokud se v tunelu narazí na geologickou poruchu, musíte reagovat v řádu minut a na soutěž si vzpomenete za týden, když je to všechno konečně za vámi.