První most u nádraží se otevře už za týden

  • 30. 11. 2017 | zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
  • Zpráva

Kompletně zprovozněná silnice pod oběma železničními podjezdy musí být do 31. srpna 2018

PLZEŇ V pátek osmého prosince chtějí stavbaři pustit vlaky na nově vybudovaný železniční most u hlavního vlakového nádraží v Plzni. Bourání původního stoletého severního mostu a výstavba nového železobetonového, který má kvůli rozšíření silnice a chodníků pod ním větší rozpětí, trvalo téměř tři čtvrtě roku.


            „Zprovoznit ho chceme osmého prosince, těsně před tím, než začne platit nový jízdní řád,“ uvedl ředitel stavby Jan Zemánek z Metrostavu. Nové jízdní řády platí v celé republice od 10. prosince. Na mostě jsou už položené koleje i natažené troleje.


            Následující téměř dva měsíce tak budou zase průjezdné oba železniční mosty. „Počítáme s tím, že v únoru sneseme z jižního železničního mostu jak kolejové lože, tak samotnou mostní konstrukci,“ nastínil Zemánek. Ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný řekl, že otevření severního mostu ulehčí dopravě. „V současné době je kromě mostu uzavřená i větší část nádraží. Když ta se zprovozní a uzavře menší jižní část, budeme na tom provozně podstatně lépe. Mosty na jízdní řády nemají vliv,“ vysvětlil Kostelný.


            Aby správci kolejí pustili na nový most vlaky, musí stavbaři mimo jiné vytrhat provizorní propojovací kolej, po které soupravy od Klatov po dobu výstavby severního mostu přejížděly na jižní blíže k městské části Slovany. „Propojka tam byla kvůli tomu, že se původně plánovala současně i výluka kvůli přestavbě trati na Domažlice. Bez propojky by téměř rok byly obě trati odříznuté od nádraží a po tu dobu bychom museli jezdit místo vlaků s autobusy. Když se teď spojka rozebírá, jezdí místo vlaků autobusy. Naplánovali jsme i rychlé autobusy mezi Plzní a Dobřany. Jenže Plzeň je teď tak ucpaná, že i autobusy uvíznou na dlouhou dobu v kolonách,“ povzdechl si Vladimír Kostelný. Výstavba nových mostů plzeňského hlavního vlakového nádraží souvisí s jeho kompletní přestavbou. Je jedním z důležitých uzlů na páteřní koridorové trati napříč Českou republikou od východu na západ. Hotová už je východní – pražská – část nádraží i úsek mezi řekou Radbuzou a stanicí Jižní předměstí. Nový severní most má o 15 metrů větší rozpětí, než ten původní. Proč? Projektanti potřebovali rozšířit a také zahloubit mezinárodní silnici z Českých Budějovic do Plzně, která pod mosty kolem nádraží vede. Před přestavbou se navíc pod nízké železniční mosty nevešly třeba kamiony. Občas se stávalo, že když tam kamion vjel, uvízl a také strhl troleje pro tramvaje a trolejbusy. V současné době pod severním mostem stavbaři pokládají definitivní tramvajové koleje ve směru do centra Plzně.


            I jižní most, který budou stavbaři budovat v příštím roce, bude mít ve srovnání s tím současným větší rozpětí. I pod něj se vejde více jízdních pruhů. Jeho výstavba ale bude znamenat odříznutí jižní části nádraží, tedy všech kolejí mezi hlavní budovou a Železniční ulicí, od trati na Cheb a Domažlice


            Stavbaři ale mají doslova nůž na krku, oproti harmonogramu spočítaném na dny si nemohou dovolit žádné velké zpoždění. „Nepřekročitelnou podmínkou, kterou odsouhlasilo i zastupitelstvo, je zprovoznění silnice pod oběma železničními podjezdy do 31. srpna 2018,“ uvedl v lednu primátor Martin Zrzavecký, když byl u zahájení přestavby druhé části nádraží, do které spadají i oba mosty.


            Výstavba jižního mostu ale bude jen jedním z problémů, které budou v příštím roce komplikovat železniční dopravu v Plzni. Ještě letos podepíše podle informací MF DNES Správa železniční dopravní cesty smlouvu s firmou, která na jaře začne pracovat na přestavbě domažlické železniční trati v Plzni u Domažlické třídy. Tam už demoliční firma v průběhu jara a léta zbořila všechny domy, které stojí v cestě budoucí napřímené trati. „Na jaře kvůli tomu bude tříměsíční nepřetržitá výluka,“ uvedl Vladimír Kostelný.