V Česku se nerazí. Tuneláři musejí za prací do světa

  • 08. 01. 2018 | zdroj: E15 Byznys Michal Nosek
  • Zpráva

Stavaři letos poprvé po padesáti letech nebudou razit jediný tunel a nebude ani vypsán tendr na ražbu. V podzemí se na dopravních stavbách pouze pokládají koleje do tunelu v Ejpovicích.

Tunelářské divize stavebních firem nemají letos v tuzemsku žádné zakázky. Završuje se tak trend patrný už několik let. V novém tisíciletí byl pro tuneláře nejnabitější rok 2005, kde pracovali na osmi tunelech. Rok poté to už bylo jen šest podzemních děl. Pak nově zahájených a soutěžených staveb ubývalo.


            „Loni v říjnu jsme ukončili ražby železničních tunelů u Ejpovic mezi Plzní a Rokycany.


A žádná další tunelová stavba na českém trhu není. Razicí štít jsme museli odprodat a pro lidi hledat práci jinde, rozumějte za hranicemi,“ vysvětluje generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.


            Ejpovické tunely mají být zcela dokončené do konce roku. „To je zatím poslední realizovaná tunelová stavba. Soutěží se železniční stavba Sudoměřice–Votice, kde má tunel být. Ostatní soutěžené stavby jsou bez tunelů, konstatuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Obecně ale platí, že tunel musí být ekonomicky a stavebně potřebný, není žádnou mantrou stavět každý rok tunely. Jsou ostatně investičně i provozně náročné, leč u některých staveb se jim nelze vyhnout,“ dodává.


            „Situace, kdy se v Česku nerazil jediný tunel, nastala už v roce 2014. Avšak stav, kdy by se nerazil žádný tunel a žádný nebyl ani připraven k soutěžení, je za posledních padesát let bezprecedentní,“ zdůrazňuje Vojtěch Kostiha, mluvčí Skupiny Metrostav.


            Divize podzemních staveb této společnosti proto hledá uplatnění v zahraničí. Její týmy loni dokončily tunel na Islandu a začaly tam razit další. Podnik pracuje také na tunelech metra v Helsinkách, razí tunely v Norsku, ale také na Slovensku a v Turecku. S výstavbou tunelů má zkušenosti také společnost Eurovia, která například v rámci tunelového komplexu Blanka v Praze budovala spojnici mezi Strahovským tunelem a tunelem Blanka. K současnému stavu se ale nevyjadřuje.


„Nepřísluší nám komentovat důvody, proč se v Česku nestavějí tunely, jelikož stavby nenavrhujeme, neprojektujeme a ani nezadáváme.


Naše společnost stavby realizuje


            na základě projektu, který máme od investora,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.


            Jedinou větší veřejnou soutěží v oblasti podzemního stavitelství, s jejímž vypsáním by mohly stavební společnosti počítat, se má stát geologický průzkum plánované trasy metra D.


Koná se už územní řízení na tunel na dálnici D35 pod Hřebečským hřbetem. Další tunely jsou také naplánované na středočeské dálnici D3 a na dálnici D55 u Bzence.


            Největší tunelová díla chce ministerstvo dopravy realizovat v rámci projektu sítě vysokorychlostních tratí. „Pod Krušnými horami vzniknou tunely o délce přes dvacet kilometrů, další budou mezi Prahou a Brnem.


Kratší tunely se plánují také na trati Brno–Přerov,“ uzavřel Neřold.


***


Stav, kdy by se nerazil jediný tunel a žádný by nebyl ani připraven k soutěžení, nemá za posledních 50 let obdoby.