Razicí štít Viktorie už nerazí, teď ho rozmontují a prodají

  • 06. 01. 2018 | zdroj: Plzeňský deník Region/Zpravodajství PAVEL KORELUS
  • Zpráva

V květnu začnou stavbaři do tunelu Ejpovice pokládat koleje.

Plzeň – I když to hlavní, tedy ražba dvou tubusů pod vrchy Chlum a Homolka, už skončilo, rozhodně to neznamená, že stavba budoucího nejdelšího železničního tunelu v České republice usnula. Naopak, pod zemí mezi Plzní a Kyšicemi a v okolí tunelových portálů panuje čilý ruch.


            Stavbaři Metrostavu se momentálně chystají rozebrat speciální razicí štít Viktorie, který vznikl prakticky Plzni na míru. Demontáž Viktorie mají plánovanou na konec února.


Co bude se 115 metrů dlouhým a 1800 tun těžkým strojem pak? „Žádná další tunelová stavba na českém trhu není. Razicí štít jsme museli zpětně odprodat a pro lidi hledat práci jinde, rozumějte za hranicemi,“ říká Pavel Pilát, generální ředitel Metrostavu.


            Od konce ražby tubusů vzdálených 30 metrů pracovali stavbaři na ražbě jejich osmi propojek, jež mají sloužit například v případě evakuace cestujících z jednoho tubusu do druhého. Zatímco tubusy razil štít, propojky postupně vytrhaly výbušniny. „Ražba propojek byla dokončena na konci října loňského roku, stavebně by měly být hotové na konci března tohoto roku,“ okomentoval mluvčí Metrostavu Martin Patřičný.


            Další důležitý moment pro 4,1 kilometru dlouhý tunel nesoucí název Ejpovice přijde v květnu, kdy do něj stavbaři začnou pokládat koleje. Podkladem pro ně bude čtyřiceticentimetrová betonová deska.


            „V průběhu roku pak budou probíhat práce na instalaci všech tunelových technologií. Předpokládáme také, že letos na stavbě opět uspořádáme den otevřených dveří; předběžný odhad je, že to bude v dubnu,“ dodal Patřičný. O návštěvu staveniště byl zatím vždy velký zájem – lidé mohli sledovat zahájení ražby i její finiš, razicí štít si prohlédli z bezprostřední blízkosti.


            Stavba, která měla původně stát čtyři miliardy korun, se o miliardu prodraží.


Úplně skončí až v prosinci s nástupem nového jízdního řádu. Tehdy začnou tunelem jezdit vlaky mezi Plzní a Prahou. Trať se díky tunelu zkrátí o 6,1 kilometru a jízda urychlí o deset minut.