Viktorie dokončila dílo. Skončí rozebraná

  • 23. 01. 2018 | zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
  • Zpráva

Železniční tunely jsou hotové. Části razicího štítu najdou uplatnění v jiných strojích

PLZEŇ Razicí štít pojmenovaný Viktorie, který na okraji Plzně prorazil dva tubusy nejdelšího železničního tunelu v republice, už téměř neexistuje. Vozíky s pomocnými technologiemi, které se posouvaly za razicí hlavou, jsou rozebrané. Ze štítu, který dokázal prokousat v nestabilních břidlicích i tvrdých spilitech dva více než čtyřkilometrové tubusy, toho už také moc nezbývá.


            Srdce stroje, které stavbaři po proražení tunelu odtáhli téměř 100 metrů před portál, z dálky připomíná obří náboj do děla. Kolem něj se ale nepřetržitě pohybují odborníci, kteří stroj rozebírají. V závěru týdne technici ze stroje sundavali masivní unašeč, na kterém byla upevněná řezná hlava. Tu rozdělili na čtvrtiny a po kusech snesli pomocí jeřábu už před několika dny. „Středová část, která se nyní sundavala, byla nejtěžší částí řezné hlavy,“ vysvětlil stavbyvedoucí Václav Anděl.


            Aby unašeč mohl ze stroje dolů, nejprve jej museli technici zajistit jeřábem. Pak povolovali desítky velkých šroubů. Nakonec se ke slovu dostal autogen, kterým museli upálit několik drobných dílů, ale také svářeči pracující s elektrickým obloukem. Ti na plášť stroje navařili trubky, které unašeči bránily, aby se při uvolňování zhoupl a narazil do zbývající části štítu.


            Uvolněný unašeč pak jeřábník s pomocí dělníků, kteří lany jistili, aby se mnohatunová součást nekontrolovaně neotáčela, uložil na předem připravené místo.


            V současné době není v republice připravena žádná ražba tunelu, kde by Viktorie mohla pracovat. „V České republice není do čeho píchnout. V říjnu se uskutečnila prorážka druhé tunelové roury železničních tunelů v Ejpovicích, na kterých úspěšně spolupracovaly naše společnosti Metrostav a Subterra. Byla to velká sláva, kterou však skončila poslední významná tunelová stavba na území Česka. Razicí štít Viktorie jsme museli zpětně odprodat a pro lidi hledáme uplatnění jinde,“ popsal prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav ve firemních novinách.


            Některé díly Viktorie budou využity v jiných strojích. „Pístnice, hydraulika a čerpadla se dají využít i na jiných strojích a stavbách,“ vysvětlil stavbyvedoucí tunelů Václav Anděl. Jenže každý tunel je jiný, může mít jiný průměr tubusu. Viktorie s průměrem řezné hlavy téměř deset metrů byla zřejmě největším strojem nasazeným v republice. Jen pro představu – se všemi vozíky s technologiemi byla téměř 120 metrů dlouhá a její hmotnost byla 1800 tun.


            Stavbyvedoucí Václav Anděl včera řekl, že už po proražení prvního tubusu podstoupil razicí stroj velkou repasi. „Některé části byly hodně opotřebované. Hlavně řezná hlava. Nebylo to vidět, ale ta se repasovala několik měsíců. Musela se vyvařovat, svařovat. Spility v části trasy byly velice tvrdé, byly tam velké tlaky, to se na materiálu odrazí. Přední část byla hodně zatížená. Spility byly tak tvrdé, že nešly navrtat, ale štít si s nimi poradil,“ popsal stavbyvedoucí Anděl.


            Uvnitř tubusů nyní dodělávají propojovací chodby. V jižním tunelu, který byl vyražen jako první, se budují kabelovody a suchovod potřebný pro případ, že by tam někdy museli zasahovat hasiči. Tím by si dopravovali od některého z portálů hasivo na místo zásahu.


            Tunel má být hotov letos na podzim, na přelomu listopadu a prosince by jím podle harmonogramu měl projet první vlak. Nový jízdní řád, který bude platit od 9. prosince, už bude počítat s neomezeným průjezdem vlaků nejdelším železničním tunelem v Česku. Každý z tubusů je dlouhý 4150 metrů. Současné odhady na kompletní přestavbu železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní včetně tunelu se odhadují na téměř pět miliard korun.


video na plzen.idnes.cz


***


Fakta Nejdelší železniční tunel v České republice


 * Délka každého z dvojice tubusů je 4 150 metrů. * K jejich proražení stavbaři používali stroj, jehož razicí hlava měla průměr 10 metrů. * Ražba začínala vždy u portálu na kyšické straně tunelu. * První centimetry jižního tunelu razicí štít pojmenovaný Viktorie v břidlicích udělal na začátku února 2015, v červnu 2016 dokončil ražbu prvního tubusu. * Ražba severního tunelu začala v září 2016, kompletně proražen byl v říjnu 2017. * Tři čtvrtiny tunelu jsou v břidlicích,vrch Chlum je z tvrdých spilitů. * Tunel zkrátí jízdu vlaku mezi Plzní a Rokycany zhruba o devět minut.