Poslední dny jižního mostu

  • 10. 02. 2018 | zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
  • Zpráva

Od 19. února bude na týden znemožněn průjezd kolem hlavního nádraží v Plzni i tramvajím

PLZEŇ K hlavnímu plzeňskému vlakovému nádraží se opět sjedou velké jeřáby. Původnímu jižnímu železničnímu mostu zbývají poslední dny. Poté, co kovovou konstrukci snese jeřáb na zem, čeká ji sešrotování. Už teď se na mostě a kolem něj rozběhly přípravné práce, které lze dělat za plného provozu. Ve druhé polovině příštího týdne už na most nebudou smět vjet ani vlaky, následně montéři rozeberou trolejové vedení a odstraní na mostě koleje. V té době ještě budou moci jezdit pod mostem tramvaje.


            V pondělí 19. února ale pod most už nebudou smět ani ony. Začne osmidenní výluka. „Ta je kvůli snášení mostu a odbourávání opěr,“ potvrdil hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav Jan Zemánek.


            Provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček potvrdil, že od 19. února budou tramvaje na Slovany a Světovar mezi náměstím Republiky a Mikulášským náměstím opět nahrazovat autobusy. Po dobu přestavby železničních mostů to bude poněkolikáté. „Musím Správu železniční dopravní cesty a stavební firmy pochválit, protože veškeré dohody a plány odpovídají skutečnosti. Nevytváří žádné nepředvídatelné provozní problémy. Vše funguje, jak má, což se v praxi často nevidí,“ zhodnotil Ptáček situaci.


            Výluka bude osmidenní, protože stavbaři budou bourat také opěrné pilíře mostu na obou stranách silnice. Nová vozovka a chodníky budou potřebovat mnohem více místa. Zatímco teď je most dlouhý zhruba 16 metrů, nový bude o 11 metrů delší. Proč? Tramvaje budou mít nově vlastní pás, ve směru na Slovany budou pro auta dva jízdní pruhy, auta do centra budou mít jeden. Stavbaři mají harmonogram prací rozplánovaný na dny, někdy i hodiny. Město Plzeň si totiž dalo do smlouvy podmínku, že silnice pod mostem musí být zprovozněná do konce letošního srpna. „Datum posledního srpna roku 2018 je nepřekročitelná podmínka,“ řekl loni v lednu při zahajování přestavby železničních mostů plzeňský primátor Martin Baxa.


            Pavel Paidar ze Správy železniční dopravní cesty potvrdil, že k tomuto termínu vše směřuje. „Děláme skutečně vše, aby Mikulášská třída byla zprovozněna včas,“ uvedl.


            Je pravděpodobné, že zatímco auta už budou pod jižním mostem jezdit, stavbaři na mostě teprve budou pokládat koleje. Pro pokládání kolejí na nový betonový most jsou stavbaři vázaní například technologickými lhůtami nezbytnými pro vyzrání betonu. Stejně jako už zprovozněný severní most, i jižní už nebude ocelový, ale betonový. Jen na rozdíl od severního mostu bude mít jinou konstrukci.


            Současná přestavba hlavního vlakového nádraží mezi řekou Radbuzou a hlavní výpravní budovou přinese ještě jednu velkou demolici. V následujících měsících půjde k zemi budova stavědla z přelomu 70. a 80. let minulého století. „Pro budovu už drážní složky nenašly využití,“ konstatoval Pavel Paidar.


            Přestavba plzeňského nádraží mezi hlavní budovou a mosty přes řeku Radbuzu bude stát téměř miliardu korun. Stavbaři mají tuto etapu dokončit v příštím roce. Společně s první už hotovou stavbou, která zahrnovala oblast od nádražní budovy zhruba k mostům přes řeku Úslavu na Letné na pražské trati, umožní přestavěné kolejiště zvýšit vlakům rychlost při průjezdu nádražím z původních 20 až na 80 kilometrů v hodině. Z hlavního nádraží vychází šest železničních tratí, hlavní je třetí koridor z Chebu přes Plzeň do Prahy a dál na východní hranici České republiky.