Most u plzeňského nádraží šel k zemi

  • 20. 02. 2018 | zdroj: Právo Jihozápadní Čechy Ivan Blažek
  • Zpráva

Historickému jižnímu viaduktu přes Mikulášskou ulici před plzeňským hlavním nádražím v pondělí odzvonila hrana.

Sto třináct leta stará kovová konstrukce putovala k zemi, do konce srpna na jejím místě vyroste nový betonový most.


            Stavbaři napřed patnáct metrů dlouhou konstrukci rozdělili na tři podélné kusy.


            „Každý váží kolem pětatřiceti tun,“ sdělil Jan Zemánek, vedoucí projektu z Metrostavu. Jeřáb jednotlivé díly snášel postupně. „Dva krajní se složí do přednádražního prostoru, kde se rozpálí a půjdou do šrotu, prostřední se uloží v deponii Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a možná se ještě využije na některé trati,“ vysvětlil Zemánek. Mikulášská třída je kvůli rekonstrukci obou plzeňských viaduktů – severní se dělal minulý rok – uzavřená pro automobilovou dopravu od loňského ledna, nyní k tomu přibyla i výluka tramvají, která zde bude platit až do 26. února. Do tohoto termínu ještě dojde na demolici jedné z mostních opěr i na přípravné práce pro novou konstrukci.


            „Ta bude betonová a o deset metrů delší než stará,“ řekl Právu Zemánek. Díky tomu bude možné rozšířit vozovku pod mostem. „Betonářské práce by měly proběhnout během června a července,“ upřesnil Zemánek. „Doufáme, že do konce srpna bude hotovo,“ dodal. Během betonování a při zátěžových testech nové konstrukce zřejmě dojde ještě na několik krátkodobých výluk tramvají. Pro veškerou dopravu by Mikulášská ulice, která je hlavní spojnicí mezi čtvrtí Slovany a centrem města, měla být opět průjezdná od počátku září.


            Přes viadukt povedou stejně jako v minulosti tři koleje, první vlaky by na ně měly vyjet na přelomu listopadu a prosince.


„Přibližně od platnosti nového jízdního řádu,“ uvedl Martin Kraus, hlavní inženýr stavby ze SŽDC. „Po dokončení mostní konstrukce dojde ještě na výstavbu železničního spodku a svršku, nástupišť i na instalaci příslušných technologií,“ připomněl Kraus.


            Peróny se budou zvyšovat, tak jak už to znají cestující ze „severní“ strany nádraží, rovněž se počítá s repasemi secesního zastřešení. Přestavba obou mostů je hlavní součástí třetí etapy modernizace stanice Plzeň, náklady přesáhnou miliardu korun.


Budova si počká


Plzeňský železniční uzel prochází rekonstrukcí už řadu let. Modernizaci už má mimo jiné za sebou kolejiště ve směru na Prahu a na Cheb, v nejbližších dnech začne přestavba trati na Domažlice, jejíž nejviditelnější součástí bude nový most přes frekventovanou Domažlickou ulici. Počítá se i se směry na Žatec a České Budějovice – defi nitivně hotovo má být snad v roce 2022.   


            Vlastní památkově chráněná budova plzeňského nádraží se asi dočká až počátkem příštího desetiletí. „SŽDC připravuje dokumentaci, aby po roce 2020 mohla začít rekonstrukce. Půjde řádově o stovky miliónů,“ řekl již dříve Lubor Hrubeš, ředitel Stavební správy západ SŽDC.


Doufáme, že do konce srpna bude hotovo Jan Zemánek, Metrostav