Mjønes, Slørdal, Åstfjordbrua

  • 22. 03. 2018 | zdroj: Noviny Metrostavu 5/2018 Ing. Lenka Svobodová
  • Zpráva

Čtvrtá zakázka Metrostavu v Norsku je zároveň druhá, na které spolupracují zaměstnanci obou provozů divize 5. Spolu s místním partnerem firmou Bertelsen & Garpestad, kterou už znají z předchozích dvou projektů, od začátku letošního února budují nový 5,6 km dlouhý úsek silnice Fv. 714 s tunely Slørdal (2650 m) a Mjønes (770 m) a se 735 m dlouhým osmipolovým mostem přes mořský záliv Åstfjorden.

Stavba začala zemními a trhacími pracemi na severním portálu tunelu Mjønes, kde finišují přípravy pro začátek ražby. Pracuje se však i na jeho jižním portálu a severním portálu tunelu Slørdal. Zároveň z lodí ve fjordu začaly výkopy pro stavbu pilířů označených číslicemi 3 a 4 (fota) a na břehu se vrtají piloty pro pilíř 8.


Největší výzvou projektu je složitá konstrukce mostu, kde je velké množství detailů, které je potřeba dořešit s investorem a projektantem. Při založení mostu stavbaři využijí hned několik různých technologií včetně potápěných železobetonových studní o průměru 18 metrů a váze 2000 tun. Po dokončení pilířů je ještě čeká technicky velmi náročné zvedání a osazování 100 metrů dlouhých ocelových mostních polí, která musí být vyrobena s velkou přesností a důrazem na kvalitu.


Zakázka má dva vedoucí projektu. Za stavbu tunelů odpovídá Ing. Jiří Šach, který se na tento projekt přesunul z výstavby obchvatu města Kongsberg. Budování mostu a železobetonových konstrukcí tunelových portálů řídí Ing. Robert Brož, Ph.D. Vzhledem k tomu, že práce na jednotlivých úsecích na sebe navazují, oba týmy úzce spolupracují. Počet kolegů z Česka a Slovenska, kteří se na stavbě podílejí, průběžně roste. Nejvíc jich bude asi sedmdesát pět a většina z nich se k Åstfjordenu přesune z obchvatu Kongsbergu.


Partner ve sdružení už připravil zařízení staveniště a ubytování a jako tradičně odpovídá za zemní práce, trhací práce na povrchu, izolace a dokončovací práce v tunelech, odvodnění, kabelovody, vozovky a dopravní značení. Celá zakázka, která kromě dvou tunelů a mostu obsahuje i výstavbu 1,5 km silnice, zkrátí řidičům cestu o 6 km a měla by skončit na konci října roku 2020. Zlepší dostupnost oblasti, zvýší bezpečnost provozu a bude mít pozitivní vliv na hospodářství a osídlení v celých pobřežních okrscích Snillfjord, Hitra a Frøya.


Ing. Šach porovnává: „Na západním pobřeží Norska, kde počasí ovlivňuje Golfský proud, není zima tak tuhá jako u Kongsbergu, protože se tu projevuje přísun teplejšího a velmi vlhkého vzduchu od oceánu. Na druhé straně zvláště na staveništi mostu skoro pořád fouká silný vítr, který pocitovou teplotu výrazně snižuje. Liší se také vzhled krajiny. U Kongsbergu byly spíš kulaté kopce, tady je krajina divočejší s příkřejšími svahy a vyššími horami. Ovšem zdejší příroda se v žádném případě nemůže svou dramatičností měřit s fjordy v okolí tunelu Joberg.“