Zástavba proluky u stanice metra Vysočanská

  • 04. 04. 2018 | zdroj: Noviny Metrostavu 5/2018 Ing. Lenka Svobodová
  • Zpráva

Metrostav byl generálním dodavatelem stavebních prací u řady projektů společnosti Central Group, naposledy třeba při výstavbě bytových domů Nad Modřanskou roklí. Na úspěšnou spolupráci navázal v polovině loňského listopadu tým Ing. Jaroslava Kazatele z divize 6, když začal u vysočanské radnice budovat polyfunkční dům Bassova s více než 110 byty a ateliéry.

Výstavba nových domů na zelené louce není v Praze vítaná. Spíš než rozšiřování plochy totiž metropoli svědčí zástavba brownfieldů či proluk. A právě mezi ně patří dům Bassova. Svou hmotou nad půdorysem do tvaru písmene L propojí prázdné štíty v Sokolovské a Staromlýnské ulici. Vyroste v místě, kde poblíž radnice Prahy 9 a stanice metra Vysočanská byla po dlouhá léta u prodejny Norma a parkoviště jen neudržovaná zelená plocha. „Dnes tu máme zajištěnou stavební jámu, což přímo pro investora prováděla společnost Hinton, dokončené tahové piloty pod základovou deskou a z velké většiny i zemní práce, které zajišťuje divize 4. Čerpáme spodní vodu, jež do jámy proniká v souvislosti s nedalekou Rokytkou, provádíme podkladní mazaninu a připravujeme osazení jeřábu,“ vypočítává přípravář Ing. Michal Bocek.


Do práce se už zapojili i betonáři z divize 6 Metrostavu, kteří jako první vybudují bílou vanu spodní stavby a na ni navážou nosným železobetonovým monolitem na zastavěné ploše téměř 2000 m2.


Přímo pod novostavbou vede tubus metra, proto bude její nosná konstrukce v úrovni stropu nad 1. PP přerušena vrstvou vibroizolace. Spodní stavbu z vodonepropustného betonu ochrání navíc asfaltová izolace. Vzhledem k blízkosti podzemní dráhy, tramvajové trati a železnice se totiž v lokalitě ve velké míře objevují bludné proudy.


„Na celou stavbu ve stísněné a dopravně frekventované lokalitě máme jen necelé dva roky, do konce října 2019. Abychom byli schopni dodržet smluvní termíny s investorem, musíme hledat všechna možná řešení, která nám uspoří čas. Už se nám tak podařilo domluvit s majiteli okolních pozemků a můžeme celou stavební jámu zajistit zemními kotvami i v té části půdorysu, kde projekt z majetkoprávních důvodů navrhoval zajištění pilotových stěn rozpěrami. Uvolnili jsme si tak pro stavební práce celý půdorys naráz. Původně jsme totiž měli při spodní stavbě pracovat po částech, což by trvalo déle,“ vysvětluje současný vedoucí projektu Karel Špírek.


Za 19 měsíců se stavbaři odstěhují


Budova se třemi podzemními a sedmi nadzemními podlažími (vizualizace) uzavře klidný vnitroblok. V podzemí nabídne 119 parkovacích míst a technické zázemí, v přízemí prostory pro obchody a služby. V patrech vznikne 90 bytů s dispozicí 1kk až 4kk a 23 ateliérů.