Noví zaměstnanci se učí U NEJLEPŠÍCH ODBORNÍKŮ

  • 10. 07. 2018 | zdroj: tavitel Příloha - Employer Branding 2018 - Anketa firem
  • Zpráva

Metrostav a.s. je dlouhodobě silnou a stabilní společností, řídí velké a složité projekty na domácím trhu i v Evropě. Velká část našich zaměstnanců jsou lidé, kteří v Metrostavu začínali již během studia. Vědí, že tu mají příležitost vyrůst ve špičkové odborníky a jsou ochotni věnovat svůj čas a pozornost mladým, kteří jsou na stejné startovní čáře jako oni před několika lety. I proto jsme stále zajímavým zaměstnavatelem, lidi ve firmě drží zejména vztahy, říká Mgr. Jana Kořínková, MBA, zástupce personálního ředitele a vedoucí útvaru personálního marketingu.

* Zaměstnanci jsou největším bohatstvím firmy. Myslí si to i ti vaši?


            My si to rozhodně myslíme a doufáme, že i naši zaměstnanci to tak vnímají. Zaměstnanci jsou pro nás alfou a omegou úspěchu a bez nich by Metrostav nebyl, čím je – jedničkou na českém stavebním trhu.


* Pociťuje i vaše společnost nedostatek lidí na trhu práce? Jestliže ano, pak v jakých profesích je to nejdramatičtější?


            Samozřejmě, že i u nás má aktuální situace na trhu práce vliv, žijeme ve stejných podmínkách jako ostatní společnosti. Kriticky nízká nezaměstnanost způsobuje nedostatek lidí téměř ve všech profesích, týká se to jak dělníků, tak technicko-hospodářských pozic včetně absolventů středních a vysokých škol.


* Snažíte se hledat lidi na různé pozice pomocí lákání na různé benefity? Které skupiny zaměstnanců preferují benefity a jaké?


            Jsme konzervativně laděná společnost s pevným vnitřním řádem a pravidly. Co se týče benefitů v oblasti volné pracovní doby nebo home office, nemůžeme konkurovat firmám z jiných odvětví – při realizaci našich projektů potřebujeme mít zaměstnance na místě stavby a včas. Hledáme ale další příležitosti, jak dát zaměstnancům najevo, že si jich vážíme. Letos jsme proto navýšili placené zdravotní volno (sick-days) na tři dny (resp. čtyři dny pro OZP), od května jsme zavedli cafeterii benefitů Metrostav Benefity Café, aby si mohli zaměstnanci vybrat služby či produkty dle svého gusta.


* Nabízíte možnost vzdělávání svým zaměstnancům? O co je největší zájem?


            Oblasti vzdělávání je v Metrostavu věnována mimořádná pozornost. Zaměstnanci mají možnost prohlubovat své odborné i jazykové znalosti či rozvíjet manažerské dovednosti. Máme dokonce povinné interní cyklické školení pro mistry, stavbyvedoucí a přípraváře, spolu s našimi dlouhodobými dodavateli jsme vyvinuli speciální rozvojové programy pro talenty. V Centru vzdělávání Skupiny Metrostav realizujeme nejrůznější aktivity, od povinných zákonných školení až po koučingy. Ročně tak proškolíme téměř 10 000 účastníků, v průměru to tedy vychází na tři až čtyři vzdělávací akce na jednoho zaměstnance.


* Jakou roli při oslovování potenciálních nových zaměstnanců hraje pověst firmy a vnímání značky?


             Z naší zkušenosti je jméno a pověst společnosti působící ve stavebnictví možná důležitější než v ostatních odvětvích. Pravidelně zjišťujeme, jak nás vnímají naši zaměstnanci i uchazeči o práci. Máme ověřené, že obě skupiny pozitivně vnímají stabilitu Metrostavu a možnost pracovat na zajímavých a technologicky unikátních projektech. Dále oceňují vysokou odbornou úroveň a možnost kariérního růstu. Pro studenty vysokých škol, což je specifická skupina uchazečů, je podstatné to, že se u nás mohou učit od těch nejlepších.


* Employer Branding je mezi personalisty téma poslední doby. Mnozí v něm spatřují spásné řešení totálního nedostatku nových zaměstnanců. Jak vy sami vnímáte značku zaměstnavatele?


            Budování značky zaměstnavatele se věnujeme již několik let. Patří do toho naše programy pro základní, střední a vysoké školy, naše CSR aktivity, mediální komunikace. Je to komplexní práce a z mého pohledu je zásadní, aby to nebylo jen o proklamacích, ale aby to, co veřejnosti nabízíme jako obraz zaměstnavatele, mělo oporu v realitě. Jinými slovy, abychom nefabulovali o něčem, co ve skutečnosti neděláme.


 * Kterými cestami budujete loajalitu svých zaměstnanců?


             Velká část našich zaměstnanců jsou lidé, kteří v Metrostavu začínali již během studia. Vědí, že tu mají příležitost vyrůst ve špičkové odborníky a jsou ochotni věnovat svůj čas a pozornost mladým, kteří jsou na stejné startovní čáře jako oni před několika lety. Především jim patří dík za to, že i v této náročné době je Metrostav stále zajímavým zaměstnavatelem. Zkušení personalisté vědí, že lidi ve firmě drží zejména vztahy a že se vyplatí zacházet s lidmi jako s lidmi, ne jako se „zdroji“…


* Cítíte podporu ze strany vrcholného managementu a marketingového oddělení při vytváření Employeru Brandingu, který je mnohdy hozen pouze na pracovníky HR oddělení? Komunikujete a jak?


            Cítíme a děkujeme za to. Tým, který se věnuje personálnímu marketingu, by sám o sobě nic nezmohl. Máme dobře nastavenou spolupráci s dalšími útvary (útvarem vztahů s veřejností, útvarem tiskového mluvčího) a především se můžeme obracet i na kolegy stavbaře, kteří nám ochotně vycházejí vstříc.


Foto popis| Jana Kořínková, zástupce personálního ředitele a vedoucí útvaru personálního marketingu: Budování značky zaměstnavatele se věnujeme již několik let. Patří do toho naše programy pro základní, střední a vysoké školy, naše CSR aktivity, mediální komunikace. Z mého pohledu je zásadní, aby to, co veřejnosti nabízíme jako obraz zaměstnavatele, mělo oporu v realitě.