Koukání do děr jako atrakce. Vyhlídka stojí už i u Florence

  • 19. 07. 2018 | zdroj: Metro Praha FILIP JAROŠEVSKÝ
  • Zpráva

U Masarykova nádraží mají plechové okno do budoucna, na Václaváku díry v plotě.

V Praze se dá udělat atrakce prakticky z čehokoliv. Dokonce i z díry v zemi. Kdo by za tímto tvrzením hledal košilatý vtip z repertoáru divadla Járy Cimrmana, patrně se již delší čas neprošel centrem metropole. Mezi Masarykovým nádražím a Florencí se totiž štosují houfy turistů i rodilých Pražanů u vyhlídkové plošiny připomínající obrovské okno, odkud si mohou prohlédnout stále se rozšiřující stavební jámu.


            „Okno je úžasné streetartové monstrum. Dílko vzniklo na základě spolupráce Penty s ČVUT, a tedy i soutěže mezi mladými architekty. Zrzavý drobeček váží přes deset tun, na nosné konstrukci je 86 ocelových plátů a vše spojuje 6486 šroubů, matic a kotev,“ řekl deníku Metro mluvčí investiční skupiny Penta Ivo Mravinac.


            Právě tato společnost vznik vyhlídkového okna na stavební jámu iniciovala. Pokud totiž půjdou povolovací procesy hladce, v polovině příštího roku tu začne stavět multifunkční kancelářský a obchodní komplex. Do té doby si je však třeba naklonit veřejnost a ukázat jí, že parcela neleží jen tak ladem. Než se tedy místo promění v mraveniště dělníků, lidé tu budou moci pozorovat například archeology, kteří zde údajně nalezli více než tři stovky beden plných zdobených kamnových kachlů z patnáctého století a dalších historických nálezů. „Okno plánujeme v budoucnu zachovat. Po dostavění komplexu s ním však v této části již nepočítáme. Velice nás těší, ze sem lidi opravdu chodí. Ukazuje se, že to byl dobrý nápad,“ dodává Mravinac s tím, že se již spekuluje o umístění okna přestřešení kolejiště Masaryčky.


            Penta ale s vylepšováním svého obrazu u veřejnosti zbudováním vyhlídky zdaleka nekončí. U budovy nádraží totiž chystá postavit také informační centrum, kde se návštěvníci dozvědí všechny novinky k chystanému projektu. Zájemci se tu dozvědí například to, že spuštění dalších fází projektu závisí na změně územního plánu v městské části Karlín. U každé z nich se očekává, že od získání stavebního povolení do kopnutí do země uplynou dva roky.


            Zatímco u Masarykova nádraží si mohou Pražané prohlížet stavební díru sotva pár týdnů, na nedalekém Václavském náměstí lze tuto kratochvíli provozovat již měsíce. Na rohu s Opletalovou ulicí totiž majitel pozemku, společnost Flow East, chystá stavbu kancelářské a zároveň obchodní budovy. Místo šedivého zátarasu sem ale umístil zelený plůtek, skrze jehož předpřipravená kukátka lze provozovat dění za ním. „Na plotě je zobrazena také vzpomínka na výstavbu Národního muzea či národní obrození. Dobrý nápad,“ pochvaluje si postarší pán, kterého deník Metro na místě oslovil.


            Do podzimu příštího roku plánuje majitel pozemku mít již hotovou hrubou stavbu. Dům zde postaví vítěz výběrového řízení – stavební firma Metrostav. Novostavbu v Opletalově plánuje firma již několik let. Patří jí i hotel Jalta, který s pozemkem pro novou budovu sousedí.


            „S dokončením stavby, jejíž základy tvoří most přes tubusy pražského metra, se počítá na začátek roku 2020,“ uvedl projektový manažer společnosti Flow East Tomáš Matýsek s tím, že i přes nedůvěru některých skupin by měl dům zpříjemnit a přispět spolu s rekonstrukcí Národního muzea k oživení Václavského náměstí.