Pražský Semmering čeká velká oprava mostů, vlaky nepojedou čtvrt roku

  • 31. 07. 2018 | zdroj: Pražský deník Titulní strana JAN SŮR
  • Zpráva

Praha – Správa železniční dopravní cesty se na začátku září pustí do velké rekonstrukce dvou památkově chráněných mostů na trati 122 z Prahy-Smíchova do Hostivice. Úpravy trati přezdívané kvůli hornatému terénu a řadě mostů Pražský Semmering potrvají jedenáct měsíců, vlaky nepojedou tři měsíce.

            „Hlavním cílem rekonstrukce je významně prodloužit životnost obou mostů a tím zajistit provozuschopnost celé železniční trati. Pokud bychom nyní k rekonstrukci nepřistoupili, hrozilo by v budoucnu riziko snížení rychlosti nebo omezení některých spojů na této trati,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty.


PRÁCE ZAČNOU V ZÁŘÍ


Zakázku na opravy získala společnost Metrostav, celkové náklady bez DPH jsou 63,7 milionu korun. Hlavní práce začnou počátkem září. Součástí rekonstrukce celého mostu budou injektáže zdiva nebo sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Nahrazeny budou poškozené římsové kameny a osadí se nové ocelové zábradlí.


Poté dojde k demontáži kolejí a náhradě kolejového lože.


            Oba mosty, přetínající Prokopské údolí, Dalejský potok a železniční trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun a pocházejí z roku 1872.


Po dobu tříměsíční výluky bude pokračovat projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a obnova nyní neprovozovaných železničních železničvýhyben Praha-Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky. Součástí akce, která má být hotová v květnu příštího roku, je výstavba nových nástupišť v Jinonicích a Zličíně. Pokračuje také výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích.


MALEBNÁ, ALE MÁLO VYTÍŽENÁ TRAŤ


Trať patří mezi nejméně vytížené v síti Pražské integrované dopravy, podle nedávných statistik Ropidu zde jezdí kolem 600 lidí denně. Trať je sice malebná a zajímavá i z technického pohledu (na osmi kilometrech překonává výškový rozdíl téměř sto metrů), ale z většiny míst se nabízí rychlejší a častější spojení tramvajemi, autobusy či metrem.


            Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského nepočítají s tím, že by vlaky po dobu výluky vystřídala náhradní autobusová doprava.


Důvodem je skutečnost, že by autobusy byly výrazně pomalejší, než vlaky. Trať totiž vede značně nepřístupným terénem, kde není místy silnice. Proto cestující odkážou na městskou hromadnou dopravu, která je rychlejší.


            Například ze Smíchova do Jinonic to jsou jen dvě stanice metrem. Delší cestování budou mít jen ti, kteří ní budou chtít jen ze Žvahova do Jinonic, kde cesta MHD potrvá výrazně déle, než u vlaku.


 V DOBĚ POVODNÍ VLAKY NAHRADILY METRO


Někdejší Buštěhradská dráha měla na začátku 90. let minulého století namále, mluvilo se o jejím zrušení. Renesanci zažila v době povodní v roce 2002, kdy částečně sloužila jako náhrada za zaplavené metro.