Plzni se ulevilo, u nádraží je hotovo

  • 01. 09. 2018 | zdroj: Právo Region Čechy Ivan Blažek
  • Zpráva

Končí dlouhá rekonstrukce železničních viaduktů před plzeňským hlavním nádražím i úpravy prostoru před staniční budovou. A hlavně – od soboty 1. září bude po více než dvaceti měsících opět průjezdná Mikulášská třída, hlavní spojka mezi čtvrtí Slovany a centrem.

Oba mosty přes zmíněnou frekventovanou ulici bylo nutné zbourat a postavit znovu, práce si od 23. ledna loňského roku vyžádaly úplnou uzavírku pro veškerou dopravu s výjimkou tramvají. „Projevila se zvýšenou zátěží na všech komunikacích spojujících Slovany s ostatními částmi města,“ řekl Právu Petr Náhlík (KDU-ČSL), náměstek primátora pro oblast dopravy.


            Kolony se tvořily třeba v Lobezské nebo Doudlevecké ulici. „K závažnějším problémům nicméně nedocházelo,“ doplnil Náhlík. Akce za celkem 1,35 miliardy korun, kterou zhruba dvěma třetinami podpořily evropské dotace, je součástí přestavby plzeňského železničního uzlu. V ceně jsou i úpravy kolejišť nebo perónů. Hlavním investorem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), více než osmdesáti milióny přispělo město. „Tyto peníze šly hlavně na defi nitivní trasu tramvajových kolejí, parkoviště a úpravy chodníků,“ upřesnil Náhlík.


Změny oproti minulosti? Nové mosty měří pětadvacet metrů, o deset více než původní, což umožnilo rozšíření prostoru pod nimi. Zatímco dříve se ve směru do centra tlačily v jednom pruhu tramvaje, trolejbusy i auta, nyní bude tramvajová trať vedena mimo vozovku. „Novinkou bude odbočovací pruh, který umožní zahnout před nádraží i řidičům jedoucím ve směru na Slovany,“ vysvětlil Náhlík.


            Zásadní proměnou prošel prostor před secesní stanicí. Zmizel obelisk i květinové záhony, přibyla parkovací místa, kterých je zde nyní 63.


            Původní mosty pamatovaly ještě rakousko-uherskou monarchii. Severní, který sloužil od roku 1908, nechala SŽDC strhnout loni. Původní kovovou konstrukci nahradil beton. Totéž se pak opakovalo u jižního, 113 starého viaduktu. Ten šel do šrotu letos v únoru, a i v tomto případě na jeho místě vyrostla stavba ze železobetonu. Staré časy už připomíná jen několik repasovaných ozdobných sloupů zachovaných pod severním mostem.


            „To, že se podařilo termín dodržet, považuji skoro za zázrak,“ podotkl Karel Volf, obchodní ředitel Metrostavu. „Vedla zde spousta inženýrských sítí, kanalizace, voda, elektřina, které se musely překládat a někdy přitom byly trochu jinde, než předpokládala projektová dokumentace,“ poznamenal Volf.