Stavební materiály nedostatkovým zbožím

  • 06. 10. 2018 | zdroj: Haló noviny Z ekonomiky
  • Zpráva

Na trhu přetrvává nedostatek stavebních materiálů, zejména minerální izolační vaty nebo cihel, v dopravním stavitelství chybějí potrubní materiály nebo betonářská ocel. Některé materiály od začátku roku zdražily téměř o třetinu. Firmy mají mnohdy problém s tím, že stavba se zahajuje někdy až dva roky po ukončení výběrového řízení, kdy počítaly s výrazně nižšími cenami.

»Všichni tuzemští výrobci minerální fasádní vaty na začátku roku pozastavili objednávky, čímž vyvolali na trhu paniku.


K nám se dováží minerální vata z Ukrajiny, Běloruska, ale problém je po celé Evropě. Situace se ale postupně uklidnila,« uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Subdodavatelé, kteří střešní vatu mají, to podle něj uplatňují jako kritérium, aby si je generální dodavatel v rámci subdodávky najal.


            Podle Kostihy chybějí také šachtová dna, což je betonový prefabrikát pro kanalizaci. »Na cihly se čeká čtyři až šest týdnů od objednání. Nedostatkovým zbožím je také vnitrostátní doprava. Spedice si vybírají, hodně kapacit udají v Německu. Co se před rokem jezdilo za tři tisíce korun, dnes stojí o tisíc víc,« doplnil Kostiha. Minerální tepelné izolace, pálené zdicí materiály a některé výrobky z betonu podle něj od začátku roku zdražily o 30 procent. »Generální dodavatelé mají problémy, protože dnes pracují na zakázkách, které nasmlouvali nebo vyhráli před rokem či dvěma. A v té době kalkulovali s jinými cenami materiálu. Navíc jim hrozí penále, pokud kvůli zpožděným dodávkám nestihnou termín dokončení stavby. Zároveň už nedostávají množstevní slevy jako dříve,« uvedl dále Kostiha. Dříve podle něj nebyl problém získat od výrobců záruku na cenu materiálu v řádu let, dnes maximálně na dva měsíce. Příští rok Metrostav očekává zdražení materiálů o pět až deset procent. »V silničním a inženýrském stavitelství se prodlužují dodací lhůty u potrubních materiálů nebo betonářské oceli. Ceny asfaltů už snad dosáhly svého stropu a dále neporostou. Asi všem stavebním firmám činí problém, když se stavba zahajuje jeden a půl roku po otevírání obálek a nelze potom uplatnit nárůsty cen rozhodujících materiálů či prací. Státní investor chce pevnou cenu, která má zahrnovat veškerá rizika,« sdělil jednatel Swietelsky stavební František Fryš.


            Podle mluvčí Strabagu Edity Novotné je důvodem trvajícího nedostatku minerálních vat všeobecně zvýšený zájem o zateplování, když některé budovy musí mít nově energetické štítky. »Dále jsou to změny v legislativě protipožární ochrany. Dobíhají staré projekty a nově je potřeba dodržovat zvýšené protipožární nároky. Ty s sebou přinášejí vyšší spotřebu tohoto materiálu,« dodala Novotná.