Příprava rekonstrukce dvou památkově chráněných mostů

  • 27. 09. 2018 | zdroj: Stavebnictví Zajímavosti
  • Zpráva

Dva památkově chráněné mosty na trati Praha-Smíchov – Praha-Jinonice, známé jako pražský Semmering, projdou rozsáhlou rekonstrukcí, která potrvá jedenáct měsíců.

Zhotovitelem stavby je firma Metrostav a.s. Hlavním cílem rekonstrukce je prodloužit životnost obou mostů a tím zajistit provozuschopnost celé železniční trati. Oba mosty, přetínající Prokopské údolí, Dalejský potok a železniční trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, pocházejí z roku 1872. První charakterizují půlkruhové klenby, jejichž průčelní věnce jsou z pískovce, výplň mezi nimi tvoří pálené cihly. Součástí rekonstrukce celého mostu budou injektáže zdiva opěr, pilířů a kleneb i sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Budou se lokálně přezdívat cihelné klenby, očistí se veškeré zdivo, nahradí se poškozené římsové kameny a osadí se nové ocelové zábradlí. Druhý most tvoří nosná konstrukce o pěti zděných klenbách z přírodního kamene (pískovce), opěry jsou z pískovce a vápence. V rámci stavební činnosti bude na obou mostech demontován železniční svršek a nahrazeno kolejové lože. Po dobu tříměsíční výluky bude pokračovat projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a obnoví se železniční výhybny Praha-Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky, které jinak nejsou v provozu. Součástí rekonstrukce je výstavba nových nástupišť v Jinonicích a Zličíně. Pokračuje také výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích. Název pražský Semmering pochází z rakouského Semmeringu, kde se železniční trať klikatí v horském terénu často ve smyčkách, svírajících úhel větší než 180 stupňů. V pražském Semmeringu (také se smyčkou v úhlu přesahujícím 180 stupňů) se vrací kolej přes dvojici hlubočepských viaduktů, což mnozí pasažéři považují za jeden z nejzajímavějších zážitků na železnici v České republice. Menší severozápadní viadukt o délce 92 m se klene nad Hlubočepskou ulicí ve výšce 20 m. Větší jihovýchodní viadukt má délku 115 m a výšku 25 m. Úsek pražského Semmeringu se budoval v letech 1868 až 1872 jako součást tzv. Buštěhradské dráhy spojující Hostivice a Smíchovské nádraží.