Uzavírky Hřebče jsou standardní

  • 24. 10. 2018 | zdroj: Chrudimský deník Titulní strana KAMIL DUBSKÝ
  • Zpráva

Pravidelné několikadenní uzavírky Hřebečského tunelu na I/35 řidiče štvou. Svitavy – Nejsou ty uzavírky Hřebečského tunelu nějak časté? Co půl roku se tunel na hlavní spojnici východních Čech s Olomoucí kvůli údržbě zavře až na tři dny.

„Uzavírky jsou zcela standardní jako u kteréhokoliv jiného tunelu v Česku,“ uvedl odborník na tunely Jindřich Kabrhel, který pracuje jako externista pro Ředitelství silnic a dálnic.


            Silničáři se často zlobí, že média o uzavírce tunelu pokaždé informují, jako by se jednalo o něco zvláštního.


„Přitom pro Hřebeč platí stejné intervaly údržby jako pro každý jiný tunel v Česku: jednou na jaře, jednou na podzim. Některé údržbové práce se musí dělat každý půl rok, jiné každý rok nebo i méně častěji. Bez uzavírek se to však neobejde,“ řekl Kabrhel. Výhodu mají dvoutubusové tunely například na dálnicích, kde lze svést provoz do jednoho tubusu a v druhém pracovat. Hřebečský tunel je však jednotubusový, provoz je tak sveden po souběžné staré klikaté státovce.


            „Vždyť jde pokaždé o zdržení pěti minut,“ odmítl Kabrhel časté nářky řidičů nad tím, že „tunel je opět zavřený. Při poslední uzavírce minulý týden však byli šoféři skutečně naštvaní. Místo obvyklých dvou dnů se totiž uzavírka tentokrát protáhla na tři kvůli tematickému cvičení hasičů.


Hasiči tam nacvičovali zásah při havárii autobusu, aby jej pak o dva dny později zakusili u Holic na ostro...


            „Nechápu, proč údržbové práce nejdou provádět za provozu nebo aspoň proč musí ta údržba trvat tak dlouho. A do toho ještě cvičení hasičů,“ lamentoval jeden z řidičů popojíždějící v koloně za pomalu se sunoucím kamionem.


            Opravy za provozu ale možné nejsou. Tunel se musí umýt, čistí se kanalizace, kontrolují se technologie, vyměňují poškozené komponenty světel a testují se protipožární opatření. V pravidelných intervalech se musí dělat i revize trafostanice, obnova nátěrů kovových konstrukcí či frézování odvodňovacích drážek za tunelem.


            Podobné intervaly mají údržby tunelů i jinde v Evropě, jak vyplývá z informací Světové silniční společnosti.


Některé práce mají interval půl roku, jiné rok a některé se musí provádět obrok. Mylné jsou tedy i dohady, že uzavírky Hřebče jsou častější než jinde kvůli zdejšímu nestabilnímu geologickému podloží. V roce 2006 byl tunel kvůli sesuvu půdy po povodni uzavřen a po jeho opravě byla doplněna nová technologická zařízení. Přibyly například informační tabule, pevné kamery, ochrana před úderem blesku a připojení na hasičský záchranný systém, policii a Správu a údržbu silnic.


HŘEBEČSKÝ TUNEL JE V PROVOZU 21 LET


Hřebečský tunel má délku 354 metrů a tři a půl roku ho stavěl Metrostav. Do provozu byl uveden v listopadu roku 1997. Jde o jednotubusovou variantu s třemi jízdními pruhy. V roce 2009 bylo dokončeno zrekonstruované bezpečnostní vybavení .


            Po Letenském tunelu v Praze s jeho 423 metry se tak v případě Hřebče jedná o druhý nejdelší silniční tunel v Česku.


Delších než Hřebeč je v Česku sice 16 silničních tunelů, s výjimkou Letenského se však jedná o dvoutubusové.


„Uzavírky na jaře a na podzim jsou u Hřebče standardní, stejné jsou u každého jiného tunelu v Česku.“ Jindřich Kabrhel, expert na tunely