​ Záchranáři prověřují nejdelší tunel

  • 31. 10. 2018 | zdroj: Právo Jihozápadní Čechy Jan Švábek
  • Zpráva

Nejdelším železničním tunelem v zemi mezi Plzní a Kyšicemi se už 15. listopadu prožene první vlak. Na otevření a zajištění bezpečnosti uvnitř stavby se v těchto dnech intenzivně připravují záchranáři, hasiči i policisté.

 

Tunel je výjimečný hlavně svou délkou. Měří 4150 metrů. Pozoruhodná je ale i rychlost, kterou jím vlaky budou projíždět. Ta je letos stanovena na 160 kilometrů za hodinu, v roce 2019 by se ale mohlo jednat o rychlost až 200 kilometrů za hodinu. Kolejiště navíc není uloženo ve štěrku, ale v betonových panelech, které umožní i průjezd záchranářských vozidel.


Varianty nehod


Jednotky integrovaného záchranného systému se se všemi novinkami seznamují v průběhu celého podzimu. Například hasiči zjišťují uspořádání bezpečnostních prvků v tunelu, prozkoumávají nové technologie a na případný zásah se připravují i po teoretické stránce. „Řešíme varianty takzvané teplé nehody, tedy požáru v jakékoliv možné formě, i studené nehody, což je jakýkoliv typ nehody bez vývinu tepla a kouře. Celkem se případný zásah týká v rámci poplachového plánu 27 jednotek požární ochrany,“ řekl mluvčí hasičů Petr Poncar. Početně by případnou katastrofu měli zvládnout také záchranáři. „Už s ohledem na realizaci výjimečné stavby byla zřízena výjezdová základna v Plzni na Doubravce, odkud je portál Plzeň dosažitelný během několika minut,“ uvedl Vítězslav Sladký z krajské záchranné služby.


            Druhá strana tunelu směrem z Kyšic je pak nejrychleji dostupná z Rokycan, kde působí tři výjezdové skupiny záchranné služby - jedna lékařská a dvě nelékařské.


            „V sídle krajské záchranné služby v Plzni na Borech je pak v nepřetržitém režimu připraveno speciální vozidlo pro události s hromadným postižením osob a další technické prostředky,“ dodal Sladký.


Pohyb lidí i vozů


V místě cvičí také policisté. V jejich kompetenci je hlavně pohyb lidí a vozidel uvnitř tunelu, zajištění přístupových cest a dopravní řešení v případě mimořádné události.


            „Zaměřili jsme se i na komunikaci složek integrovaného záchranného systému, na různé varianty dopravních uzávěr, regulaci provozu vozidel a pohybu osob a na možnosti tunelu pro zásah a pohyb policejních sil a prostředků,“ dodala mluvčí policie Martina Korandová.


            Tunel je součástí sedmimiliardové modernizace železniční trati z Plzně do Prahy. Cestu mezi oběma městy zkrátí o devět minut. „Je naší první zásadní stavbou,“ uvedl premiér Andrej Babiš při zářijové prohlídce stavby. V polovině listopadu začne fungovat jižní tubus, plný provoz v obou tubusech pak odstartuje 9. prosince.