Nejdelším českým tunelem už jezdí rychlíky v obou směrech

  • 17. 11. 2018 | zdroj: tyden.cz
  • Zpráva

Novým železničním tunelem u Plzně, nejdelším v ČR, začaly v sobotu jezdit všechny rychlíky, expresy a spěšné vlaky v obou směrech, tedy na Prahu i na Plzeň. Už od čtvrtka odpoledne, kdy provoz v jižním tubusu o délce 4,15 kilometru povolil Drážní úřad, tam mohly jezdit nákladní vlaky a od pátku soupravy na Prahu. Ejpovický tunel je součástí nové tratě z Plzně do Rokycan za 6,8 miliardy korun. Její stavba se začala připravovat už v roce 2002, řekl Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty. Severním tubusem budou jezdit nákladní vlaky od 7. prosince a od 9. prosince, od nového jízdního řádu, všechny vlaky oběma tubusy.

"Před deseti lety (když Majer začal jako vedoucí projektu) bylo nejtěžší jednání s hasiči o bezpečnostním řešení tunelu. Trvalo skoro dva roky a co člověk, to názor," uvedl. První územní rozhodnutí řešilo dva dvojkolejné tunely za sebou a zastávku mezi nimi. "Ale v rámci územního řízení nám Plzeň oznámila, že zastávku nechce," řekl Majer. Proto projektant tunely spojil a začal kreslit dva jednokolejné tunely vedle sebe. Další debata byla o metodě ražby. SŽDC prosazovala metodu TBM s razicím štítem, běžnou ve světě, nejlevnější řešení nabídly Metrostav se Subterrou.


Další rok napadal vítězné dodavatele neúspěšný účastník soutěže, hned poté se ražba zpozdila o rok kvůli archeologickému průzkumu. Po jejím začátku nastaly problémy s tvrdými horninami a velkým objemem vody, která ražbu hodně zdržela. Stavitelé po průzkumu tušili, jaké horniny tam jsou, ale měnily se každých pár metrů. Proražení prvního tubusu se tak zpozdilo o půl roku. "Poučili jsme se. Ražba severního tunelu byla mnohem klidnější a skoro o půl roku rychlejší," řekl Majer.


URL| https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/do...zdi-rychliky-v-obou-smerech_503538.html