Bojíme se pokut za to, že dálnici nestihneme, vzkázaly firmy a odstoupily od stavby D11

  • 30. 01. 2019 | zdroj: Hospodářské noviny Události Adam Váchal
  • Zpráva

Před nastoupenými novináři poklepali premiér Andrej Babiš s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) na základní kámen a výstavba části dálnice D11 z Hradce Králové k polským hranicím mohla začít. Víc se ale od loňského října nestalo. Místo toho, aby na úsek mezi Hradcem a Smiřicemi vyjely stavební stroje, vyměňovalo si konsorcium firem Eurovia CS, Metrostav a Swietelsky s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) e-maily. Teď se firmy rozhodly z projektu úplně odejít.

            Stavaři si stěžovali na pozemky, kde mají stavět. Ty zůstaly plné děr po archeologickém průzkumu. „ŘSD se nemá k tomu, aby plochy pro výstavbu uvedlo do potřebného stavu, jak se zavázalo,“ prohlásil včera Martin Borovka, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Eurovia CS.


            Firmy se obávají, že pokud se bude výstavba dál odkládat, nestihnou dálnici dostavět v plánovaném termínu do roku 2022. „Mohlo by to pro nás znamenat, že bychom museli platit vysoké penále,“ říká mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Podle firem ŘSD dosud nedalo oficiální pokyn k zahájení stavby.


            Proti tvrzení stavařů se včera ŘSD ohradilo. Firmám prý dalo pokyn už loni na podzim. Sdružení však podle něj odmítlo staveniště převzít. ŘSD dále uvádí, že na něj firmy vyvíjí tlak, aby dostaly více peněz, než kolik mají přislíbeno podle smlouvy. Sdružení má 15,5 kilometru dálnice postavit za 2,59 miliardy korun.


            „Přestože společnost Eurovia podepsala smlouvu a její zástupci se účastnili slavnostního zahájení stavby, nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení požaduje více peněz,“ stěžuje si na konsorcium ředitel ŘSD Jan Kroupa.


Firmy podepsaly smlouvu na výstavbu nového úseku dálnice v prosinci 2017. Tvrdí, že její součástí byla klauzule, podle níž je možné jednat znovu o ceně. Udělat to mohou ve chvíli, kdy stavba nebude mít jasné datum zahájení ani 12 měsíců po podpisu. „Sdružení má podle smlouvy nárok na opětovné sjednání ceny, a to tak, aby zohlednila zdražení surovin a služeb za dobu, která uplynula,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.


            Včera začala běžet dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se do té doby stát s firmami dohodne, vezmou výpověď zpět. Naplňuje se tak scénář, před kterým stavaři už dříve varovali. V roce 2017 měli nouzi o velké stavební zakázky od státu, a aby vůbec nějaké dostaly, nabízely často extrémně nízké ceny. V některých případech šlo až o polovinu částky, na kterou stát hodnotu stavby odhadoval. Odborníci tehdy varovali, že jde o byznys na hranici ziskovosti a firmy si tak zadělávají na problémy. Poté co v posledních dvou letech rostly náklady na stavební práce, hrozí některým firmám, že na zakázkách z dřívějška prodělají.


            Odstoupením stavebních firem od smlouvy se včera začal zabývat ministr dopravy Ťok. „Svolávám jednání s ředitelem ŘSD Kroupou a šéfem Eurovie. Musíme si vyjasnit, co stalo, a rychle najít řešení. Úseky z Hradce až do Jaroměře chceme otevřít v roce 2022,“ prohlásil Ťok, kterého se v lednu snažila odvolat opozice kvůli opakovanému dopravnímu kolapsu na dálnici D1 z Prahy do Brna.


            Státu přibývá problémů na stavbách dálnic. V prosinci od smlouvy na modernizaci D1 odstoupilo konsorcium vedené společností Geosan. Odkládá se také stavba jihočeské dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem. Důvodem je, že ŘSD nezaplatilo včas za jeden z pozemků.


Musíme si vyjasnit, co se stalo, a rychle najít řešení. Úseky z Hradce do Jaroměře chceme otevřít v roce 2022. Dan Ťok ministr dopravy (za ANO)


HRADECKÁ DÁLNICE Staví se už 40 let Výstavba dálnice D11 z Prahy na Hradec Králové a dále na hranice s Polskem je jedním z důvodů pomalého rozvoje české dálniční sítě. Od zahájení stavby uplynulo loni v září 40 let a z plánovaných 154 kilometrů stále chybí téměř 64. V srpnu 2017 byl po třech letech stavby otevřen dvouapůlkilometrový nový úsek, díky kterému se dálnice dostala k Hradci. Boje o pozemky Stavbu provázely vleklé spory o výkupy pozemků. Nejznámější a současně nejdelší se vedl o pozemky, které patřily farmářce Ludmile Havránkové. Dohady mezi státem a farmářkou trvaly 20 let a skončily v roce 2014. Cesta táhne k Jaroměři Z plánované trasy dálnice se nyní staví sedmikilometrový úsek ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Buduje ho sdružení firem Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy. Další výkupy se řeší Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ťok loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být hotová v letech 2024 až 2025.