Příprava na ražby tunelů Ejpovice v plném proudu

  • 13. 08. 2014 | zdroj: Stavebnictví
  • Zpráva

První prstenec segmentového ostění pro železniční tunely Ejpovice na modernizované trati Rokycany – Plzeň vyrobili v těchto dnech pracovníci provozů firmy Metrostav a.s. nedaleko místa stavby v západočeské Prefě Dýšina. Výrobě předcházely úspěšné zkoušky prefabrikátů z drátkobetonu, provedené Kloknerovým ústavem ČVUT v Praze. Jednotlivé díly (tzv. tybinky) obstály na výbornou, s rezervou splnily všechny normy v tlaku i ohybu, a jsou tudíž schváleny pro použití na této právě zahajované náročné stavbě.
Každý prstenec o vnějším průměru 9,5 m se skládá ze sedmi základních dílů, jednoho doplňkového (vázacího) dílu a má celkovou hmotnost 60 t. Délka jednoho prstence je 2 m, a tudíž pro každý přibližně čtyřkilometrový jednokolejný tunel železniční tratě pod terénními útvary Homolka a Chlum bude potřeba takových dílů dva tisíce.
Železniční trať v uvedeném úseku modernizuje akciová společnost Metrostav, která ve veřejném výběrovém řízení uspěla s projektem výstavby za použití moderní technologie TBM. Tento bezpečný a efektivní způsob ražby v tuzemsku naposledy využila tato největší česká stavební firma na trase metra V. A, když zhruba šestimetrové razicí štíty Tonda a Adéla za necelých dvacet měsíců vyrazily jednokolejné tunely o délce 8354 m (2 x 4177 m).
Na trati Rokycany – Plzeň vzniknou dva jednokolejné železniční tunely, každý o délce 4150 m. Délka trati se tím zkrátí o přibližně 6100 m. Bude je razit větší sourozenec již zmíněných strojů, který bude mít průměr řezné hlavy téměř 10 m, bude dlouhý 110 m a bude vážit 1800 t. Zatím není pojmenován, nese jen výrobní číslo S-799 a právě končí náročný proces výrobní přejímky ve firmě Herrenknecht AG v německém Schwanau. Již od září se jeho jednotlivé díly budou navážet na místo budoucího zahájení ražeb u Kyšic (Ejpovic). Stavbaři z Metrostavu, kteří museli svou hlavní činnost posunout kvůli archeologickým vykopávkám téměř o rok, v současnosti připravují místo, kde ho smontují a odkud štít zahájí ražby, tzv. vjezdový portál. Vlastní ražby by měly začít v prosinci letošního roku. Až stroj dokončí ražbu prvního tunelu, částečně se demontuje, přes již vyražený tunel se přesune zpět na vjezdový portál a zahájí ražbu druhého tunelu. Pokud vše půjde podle plánu, oba tunely by měly být hotovy do konce roku 2017. Vlaky by pak mohly i tímto úsekem železničního koridoru projíždět rychlostí 160 km/h a doba jízdy z hlavního města Prahy do Plzně klesne pod jednu hodinu.