Dálnice vzdorují viru. Staví se na D1 či D6

  • 16. 04. 2020 | zdroj: Mladá fronta DNES
  • Napsali o nás

STŘEDNÍ ČECHY Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto stále nevyrábí, některá města v kraji škrtají plánované projekty. Na středočeských dálnicích však navzdory omezením kvůli pandemii koronaviru panuje čilý stavební ruch.

„Ještě před třemi týdny byl velký problém s ubytováním a zajištěním stravování pro dělníky. Všechno se podařilo vyřešit a stavby pokračují. Pouze na D1 si zároveň s vyhlášením stavu nouze vzala společnost Eurovia nějaký čas na reorganizaci svých pracovníků. Práce by ale neměly nabrat skluz,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl s tím, že problém by neměl být ani s penězi.


Naopak vedení ŘSD s ministrem dopravy a zástupci stavebních firem diskutují o programu, v němž by stát ocenil ty firmy, které dál efektivně pokračují v díle. „Práce na stavbách za současných podmínek není samozřejmost. Rád bych proto za sebe i náš tým na ministerstvu poděkoval všem, kteří i ve ztížených podmínkách udržují dopravní stavby v chodu,“ kvitoval nasazení společností ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).


Tempo nepolevuje třeba na karlovarském tahu D6. Dálnice tam má povyrůst na Rakovnicku. Součástí stavby je obchvat Řevničova, kde se podařilo dohnat skluz z loňska a dokončit důležité přemostění. Pod vedením společnosti Metrostav jde nyní projekt do finále. „Pomohla hlavně rekordně rychlá výstavba klíčového mostu přes rokli Krušovického potoka právě v sesuvném území,“ uvedl mluvčí Skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.


Stavbu tvoří dva samostatné mosty o délce více než 180 metrů a výšce 23 metry. Spodní stavba je ze dvou opěr a osmi pilířů s mohutnou hlavou ve tvaru písmene „V“.


„Protože akce kvůli zabezpečení sesuvu nabrala několikaměsíční zpoždění, rozhodli jsme se změnit technologii. Levý i pravý most jsme dělali najednou. Podařilo se nám tím zkrátit výstavbu na pouhých jedenáct měsíců,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Metrostavu Pavel Aksamit.


Výpadovka kolem Řevničova bude dlouhá zhruba čtyři kilometry. Cena stavby přesahuje 1 miliardu korun bez daně. Obchvat naváže na nový úsek D6 mezi Novým Strašecím a Řevničovem. Také tam silničáři pracují na dokončení. Hotovo má být na sklonku roku. „Situace je dramaticky jiná, než v jaké byla uzavírána smlouva, nicméně by mělo jít vše v harmonogramu. Očekáváme proto dokončení ještě letos,“ předpokládá mluvčí ŘSD.


Po otevření uvedených úseků se má od husté dopravy ulevit okolním městům a obcím. Zlepšení by měli pocítit hlavně obyvatelé Krupé, Krušovic a Řevničova.


Stavba nové dálnice za plného provozu – tak silničáři nazývají modernizaci autostrády mezi českou a moravskou metropolí. Také na D1 už se po zimní pauze dělníci vrátili na opravované úseky. Na území kraje nyní pracují na dvou místech. Mezi Souticemi a Loktem a rovněž na téměř osmi kilometrech v úseku Mirošovice–Hvězdonice.


Také tam avizuje ŘSD původní termín dokončení v druhé polovině roku. „Ani u Mirošovic, ani u Lokte by stejně jako na D6 stavby nemělo nic ohrozit,“ konstatuje Jan Rýdl.


Ministerstvo dopravy vzhledem k obnovení stavebního ruchu vydalo bezpečnostní zásady a doporučení pro stavbaře. Leitmotivem je heslo „Chraňte sebe i své kolegy na stavbě“. Na pracovištích i v šatnách by měli dělníci udržovat odstupy 1,5 až 2 metry, ochranné pomůcky by měli používat nejen na staveništi, ale třeba i při společných cestách mikrobusy. „Dezinfikujte často pracovní nástroje a používané předměty včetně mobilních telefonů,“ zní další z doporučení.


Resort ale apeluje i na právě projíždějící řidiče. Stejně jako v minulých sezonách platí v zúženích omezení na maximálně 80 kilometrů v hodině. Hlídat neukázněné šoféry bude technika. „S nasazením detekčních kamer počítáme i na úseku Soutice–Loket. Měření má zklidnit dopravu a zároveň chránit dělníky na stavbě,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Aut je ale nyní na dálnicích nebývale málo. Silničáři si nechali svá pozorování potvrdit měřením. „Na D1 v úseku Říčany–Všechromy došlo ve všedních dnech k poklesu o 45 procent. Z toho je osobních vozidel méně dokonce o polovinu, nákladních pak o 27 procent. Na dálnici D5 se provoz snížil o 42 procent,“ tlumočí výsledky Jan Rýdl.


 Fakta Dálniční stavby v kraji * Modernizace D1 pokračuje na 7,7 kilometru mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. Další opravovanou částí je 10 kilometrů dálnice v úseku Soutice–Loket. Dokončení ŘSD plánuje ještě letos. * Do konce roku by měl být hotov 5,6 km dlouhý úsek dálnice D6 mezi Novým Strašecím a Řevničovem, a rovněž 4,2 kilometru dlouhý obchvat Řevničova. * Zhruba v polovině roku by mělo být známé vítězné konsorcium, které má v následujících třech letech dokončit zbývajících 32 km dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.