Hořínská plavební komora dostane vrata

  • 21. 04. 2020 | zdroj:
  • Napsali o nás

HOŘÍN - Stavbaři včera začali s instalací dolních vrat hořínské plavební komory. Komora je součástí šedesátikilometrové plavební cesty po Vltavě mezi Mělníkem a Prahou.

Jeřáb umístěný na palubě lodi zdvihl části vrat, která v komoře zadrží vodu, aby lodě mohly překonat rozdílnou výšku hladiny Vltavy mezi Mělníkem a Vraňany. Rozdíl výšky hladin činí 8,5 metru. Vrata komory se skládají z levé a pravé vrátně (křídlo vrat – pozn. red.). „Jedna vráteň je 12 metrů vysoká, šest metrů široká a váží zhruba 30 tun,“ vysvětlil Jan Prokeš ze zhotovitelské společnosti Metrostav.


Kompletní rekonstrukce hořínské plavební komory, která zahrnuje i její rozšíření, bude stát 360 milionů korun. Hotovo má být příští rok na jaře, kdy by měl být v provozu i nový zdvižný most. Už letos v červnu je ale naplánováno provizorní zprovoznění komory. Předcházet mu budou jednak takzvané suché zkoušky a poté také zkoušky, při nichž už bude komora naplněna vodou. Přes zimu bude komora podle Prokeše kvůli dokončení stavebních prací i instalaci automatických systémů opět vypuštěna.


Práce na Hoříně začaly loni, téměř hotová již je horní část komory. V dolní části už dělníci vybourali původní most, nový začnou instalovat příští týden. Po dokončení všech úprav by měl být zachovaný historický vzhled komory, která pochází z roku 1905. Při rekonstrukci se proto využívají původní kameny. Ředitelství vodních cest také nechává na vodní cestě mezi Mělníkem a Prahou zvyšovat podjezdní výšku na sedm metrů, aby mohly projet i větší osobní lodě a též lodě s kontejnery. Právě proto je třeba postupně obnovit a upravit i desítku mostů.


Celková investice do navyšování plavebních parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy dosahuje zhruba 1,5 miliardy korun, část peněz pochází z evropských dotací.