Metrostav – obří vrata pro Gabčíkovo aneb šachová partie, jakou Česko nepamatuje

  • 20. 05. 2020 | zdroj: Transport a logistika
  • Napsali o nás

Představte si zhruba hektar velkou šachovnici, místo figurek ocelové pláty velké jako basketbalové hřiště a místo šachistů jeřáby s nosností až 500 tun. Takový obrázek byste živě viděli v ocelářské dílně Metrostavu v Horních Počernicích, kde se vyrábějí komponenty jedněch z největších bran v Evropě pro Vodní dílo Gabčíkovo.


„Šachovou partii“ tvořily tahy s pěti „figurkami“ (pět částí brány), z nichž ta nejtěžší váží 107 tun. Pomocí jeřábů a podvalníků posouvaly jednotlivé díly tak, aby je bylo možné postupně nalakovat v provizorní lakovně před halou.


„Za normálních okolností by šlo o poměrně banální úkol, ale s takto těžkými břemeny a na tak malém místě z toho byla operace, jakou tato dílna a pravděpodobně ani celá země dosud nezažily. Jsem velmi rád, že se nám během jediného dne podařilo všechny manévry úspěšně provést a že jsme pokročili k transportu prvních hotových dílů na Slovensko. Což byla ostatně také událost s množstvím diváků,“ říká Daniel Riedl, vedoucí projektu z Metrostavu.


Příprava přepravy komponentů vrat na staveniště Vodního díla Gabčíkovo začala po Velikonocích. Za dva dny v Horních Počernicích vyrostly velké jeřáby, jejichž pět částí naložili na podvalníky, a následovala už postupná přeprava jednotlivých dílů po schválené trase po dálnici D1 ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR. Nadrozměrnou přepravu zajišťoval autodopravce HANYŠ podvalníky Goldhofer SPZ-H 6 (245) AA a STZ-L 5-59 / 80 A F2 spojenými se silnými tahači DAF a Volvo.


Obří brány se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů.


Vodní dílo Gabčíkovo prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Její podstatou je výměna dvou bran na dvou plavebních komorách. V současnosti jsou ve výrobě brány pro horní komoru a příští rok budou následovat brány pro dolní komoru. Prestižní miliardová zakázka na první pohled zaujme impozantními čísly. Brány pro každou ze dvou plavebních komor mají rozměry 36 x 22 m, tloušťku 2 m a i s pomocnými konstrukcemi váží 1200 t. Jsou tedy těžší než proslulá vrata u Panamského průplavu. Nic většího v počernické hale ještě nevyráběli. Brány jsou velké jako polovina fotbalového hřiště. Dokončení výroby a montáže horních vrat by mělo být zhruba do konce června tohoto roku. Je to 16 dílů. Nejtěžší díl váží 107 tun. Na stavbě se jednotlivé díly svaří do jednoho celku.


Geometrická přesnost je pro nás alfou a omegou, aby se všechny díly zasunuly do sebe. „Do sebe pasují například díly 93 tun a 107 tun a musí to prostě přesně pasovat, takže alfou a omegou je pro nás geometrická přesnost a druhá věc, která je možná ještě důležitější, je kvalita svařování,“ popsal okolnosti výroby Jiří Zima, mistr v dílnách ocelových konstrukcí Metrostavu.


Přehradní nádrž mezi Bratislavou a státní hranicí s Maďarskem byla dokončena v 90. letech 20. století. Cílem aktuálně probíhající modernizace vodního díla je zvýšení bezpečnosti i intenzity lodní dopravy. Vodní dílo má rozlohu 46 km2 a leží v nadmořské výšce 131 m.