Výtah dostane lodě přes hráz i při suchu

  • 11. 06. 2020 | zdroj: Mladá fronta DNES
  • Napsali o nás

ORLÍK NAD VLTAVOU - Stavební část modernizace lodního výtahu na orlické hrázi je hotová. Stavbařům se podařilo práce dokončit navzdory nouzovému stavu způsobenému pandemií koronaviru, a rovněž s obtížnými technickými podmínkami. Časově se navíc vešli do období mimo plavební sezonu.

„Abychom neomezili lodní provoz, museli jsme do konce dubna stihnout celou stavební část včetně zpětného napuštění přehrady. Přitom třeba samotná pokládka kolejiště na prodlouženou dráhu byla velmi náročná, protože jsme museli kolejnice před montáží naohýbat v hale tak, aby co nejlépe přilnuly ke stavebnímu podkladu. A do toho nám ještě zasáhl koronavirus,“ vylíčil úskalí prací vedoucí projektu Tomáš Beržinský ze společnosti Metrostav.


Nově výtah převeze 2 000 lodí


Výtah pomáhá přes hráz vodního díla Orlík sportovním a turistickým lodím. Nynější úpravy pomohou především v době, kdy není v nádrži dostatek vody. V uplynulých horkých létech s minimem srážek byl totiž výtah často mimo provoz. Jak upozornil mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha, prodloužení návodní části o 10 metrů snížilo minimální hladinu pro plavení lodí o 3,5 metru. To umožňuje udržet zařízení v chodu i při extrémním suchu.


Jakmile skončí plavební sezona, budou práce na výtahu pokračovat. Specialisté budou konstruovat nový plošinový vozík. Zatímco současný přepraví loď o váze 3,5 tuny, díky modernizaci se maximální nosnost výtahu téměř zdvojnásobí.


„Zejména pro statiky půjde o dobrodružnou fázi, protože každá loď má nejen jinou hmotnost a rozměry, ale i jiný tvar kýlu. Věřím, že vodáci modernizaci ocení, protože výtah za sezonu odbaví více než dva tisíce lodí,“ uvedl Tomáš Beržinský s tím, že doposud jich bylo 1 200.


Úpravy lodní dráhy budou dál probíhat v koordinaci se stavbou bezpečnostního přelivu. „Stavbu vždy na léto přerušíme,“ uklidňuje obavy vůdců malých plavidel mluvčí státního podniku Povodí Vltavy Hugo Roldán.