Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Tuneláři Metrostavu se vracejí na Vánoce domů

21. 12. 2014
Tisková zpráva
Vánoční svátky stráví doma se svými nejbližšími technici a dělníci firmy Metrostav, kteří v právě končícím roce pracovali na zahraničních podzemních stavbách. Vracejí se ze severu Evropy – Islandu a Norska, a také ze dvou projektů u našeho východního souseda - Slovenska. Nejdelší tunel zatím „udělali“ odborníci z největší české stavební firmy na Islandu. Po první referenční zakázce, jíž byly před třemi roky dokončené dva silniční tunely Siglufjordur a Ólafsfjordur o celkové délce téměř 11 km, uspěl Metrostav i v nové soutěži o výstavbu tunelu Nordfjordur. Čeští raziči budují nejdelší islandský dvoupruhový silniční tunel, který bude mít po dokončení téměř osm kilometrů. Specialisté firmy pod vedením stavbyvedoucího Aleše Gotharda vyrazili tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast, která spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací, přesně 2685,5 m z portálu Eskifjordur a 2119,2 m z portálu Fannardalur. Celkově tak za necelých 13 měsíců vybudovali 4804,7 m tunelu. Průměrný měsíční postup dosahoval skoro 370 m tunelu, což je velmi dobrý výsledek. Nyní tuneláři opustili své islandské campy v městečkách Eskifjördur a Neskaupstadur, které v zimě zasype až šest metrů sněhu. Jejich obyvatelé mají naše specialisty rádi, protože jim chystají pohodlné celoroční spojení se světem. Práce znovu začnou po Novém roce, kdy na osádky čeká ražba zbývajících 2761,3 m tunelu. Téměř tři desítky pracovníků Metrostavu rovněž ukončilo práce na norském projektu – Bjornabakkane og Lindeskreda, což je výstavbu 1565 m dlouhého tunelu ve středním Norsku u jezera Veitastrond. Od letošního 7. srpna zde vyrazili 700 m tunelu včetně definitivního zajištění, a s partnerem ve sdružení, firmou Havnen Anlegg, opouští stavbu před zimní přestávkou. Sněhové srážky a hrozící lavinové nebezpečí už několik dnů nedovolují kontinuálně pracovat na protilavinových valech na povrchu, a tak je tedy nutné zastavit také práce v tunelu, které jsou na povrchových objektech přímo závislé. Tým vedoucího projektu Pavla Bűrgela se kvůli povětrnostním podmínkám vrátí zpět do Norska až v květnu 2015, aby dokončil ražbu zbývajících 865 m tunelu. Česká společnost razí rovněž metodou Drill&Blast podzemní dílo, které je z jedné třetiny dvoupruhové a je již vyražené, zbytek má jeden jízdní pruh a bezpečnostní zálivy. Norská firma vytěžený materiál používá k zasypání části břehu jezera, po níž nově povede část silnice. Ze zbytku vytěžené žuly budují stavbaři protilavinové valy. S obtížnými geologickými podmínkami se potýkali naši tuneláři pod vedením stavbyvedoucích Andreje Korby a Jiřího Břichňáče také na stavbách dvou dálničních tunelů na Slovensku. První - dvoupruhový tunel Žilina, který provádí Metrostav ve sdružení se společností Doprastav, se nachází na dálničním úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. Jeho ražby začaly v polovině listopadu po vysvěcení sošky sv. Barbory, patronky všech tunelářů. Dokončeny by měly být do konce roku 2015 a každá tunelová trouba bude měřit přes 600 m. Také na druhé slovenské zakázce, jíž jsou ražby tunelu Poľana, spolupracuje Metrostav se stavební společností Doprastav. V sedmidenních cyklech se na ní střídá celkem 40 dělníků a techniků specializované divize 5, kteří do konce roku vyrazili 235 m pravé tunelové trouby a dalších 505 m únikové štoly. Tunel je součástí dálnice D3 Svrčinovec – Skalité v oblasti Kysuckých Beskyd. Nachází se ve špatně přístupném horském terénu ve výšce zhruba 700 m n.m., kde je každoročním pravidlem tuhá zima s výraznými sněhovými srážkami a nízkými teplotami. S těmito komplikacemi se budou pracovníci potýkat v nejbližších měsících. Větší starosti jim však dělá špatná geologická situace v profilu tunelu. V čelbě se střídají pevné pískovce, které jsou velmi špatně rozpojitelné, a silně tektonicky porušené zvětralé jílovce silně náchylné na tvorbu nadvýlomů. Vinou těchto podmínek musí raziči postupovat jen krátkými záběry s délkou záběru 0,8 - 1,0 m. Riziko nadvýlomů se v těchto smíšených čelbách snaží minimalizovat pomocí ochranných deštníků ze samozávrtných svorníků IBO R 51 délky 9,0 m.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav