Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Stavba železničního koridoru z Plzně do Rokycan může začít

Stavba železničního koridoru z Plzně do Rokycan může začít

17. 7. 2013
zdroj: Mladá fronta Dnes, JItka Šrámková
Napsali o nás
Největší stavba v Plzeňském kraji, 14kilometrová železniční trať mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun, jejíž součástí je nejdelší železniční tunel v Česku, začne po několika odkladech v srpnu. PLZEŇ, EJPOVICE Největší stavba v Plzeňském kraji, jejíž součástí je nejdelší železniční tunel v Česku, čtrnáctikilometrová železniční trať mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun, začne v srpnu. Vlaky by tedy mohly v úseku začít jezdit v září 2016. Stavba se oproti původnímu plánu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) opozdila o tři roky kvůli sporům o pozemky a hlavně kvůli odvolání soutěžitelů, které tento týden definitivně odmítl antimonopolní úřad. „Smlouva s vítězným dodavatelem, sdružením Metrostav a Subtera, se uzavře v nejbližších dnech a v srpnu je možné začít stavět,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Stavba by měla podle původních plánů začít budováním hlavní části projektu - nejdelšího českého železničního tunelu u Ejpovic o délce 4,2 kilometru vedoucího z Kyšic pod plzeňským vrchem Chlum. Kvůli posunutí stavby za rok 2015, kdy končí možnost financování z právě probíhajícího programu Evropské unie, chce investorská SŽDC dohodnout rozložení financování až do roku 2016, aby nepřišla o tyto peníze. Většina nákladů by se ale měla vyčerpat do roku 2015. „Na stavbu máme podle smlouvy přesně 36 měsíců,“ uvedl mluvčí Metrostavu František Polák. U této stavby je zajímavé, jak se postupně snižovala cena až na 40 procent původního odhadu. Koncem roku 2009 při předání projektu stavby, který přišel na 200 milionů Kč, prezentovala SŽDC náklady na výstavbu celého úseku Rokycany -Plzeň na téměř deset miliard korun. Mělo se začít koncem roku 2010 a první vlaky v úseku měly projíždět příští rok. Další odhad ceny následoval v roce 2012 a zněl na 7,5 miliardy korun. Metrostav nakonec nabídl cenu necelé čtyři miliardy korun. Vliv mělo i to, že zvolil jiný způsob hloubení tunelu. Podle firmy Skanska, která vítěze napadla a nabídla, že úsek postaví za 4,75 miliardy korun, tedy o 800 milionů korun dráž, metoda Metrostavu neodpovídá zadávací dokumentaci. To antimonopolní úřad odmítl. Podle mluvčí Mileny Marešové se opřel o znalecký posudek Vysokého učení technického v Brně a názor dalších znalců. Jak Marešová připomněla, vítězný postup nebyl v rozporu se zákonem ani se zásadou transparentnosti. Prostavět by se tedy mělo 3,97 miliardy korun. Dva jednokolejné tunely budou podle SŽDC nadstandardně bezpečné. Budou propojené s únikovými východy po 350 metrech. Do tubusů, kde mohou vlaky jezdit až 200 kilometrů v hodině, budou moci zajíždět hasičské vozy. Současná trať mezi Rokycany a Plzní se zkrátí o více než šest kilometrů. Doba jízdy se díky vyšším rychlostem( až 160 kilometrů za hodinu u souprav s výkyvnými skříněmi) sníží na polovinu, dnes je 20 minut. Trať Plzeň - Rokycany je součástí modernizace železničního koridoru z Prahy do Chebu. Na stavbě, která začala v roce 2011, je hotový úsek mezi Plzní a Chebem, loni skončily stavby Beroun - Zbiroh a Zbiroh - Rokycany. Pokračují přípravné práce na posledním ze sedmi úseků mezi Smíchovem a Berounem, který bude rozdělený na tři části. Celá západní větev z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard korun, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu, tedy pod hodinu.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav