Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

U Kyšic začínají stavět nejdelší vlakový tunel

30. 8. 2013
zdroj: Mladá fronta DNES, Petr Ježek
Napsali o nás
Stavbaři už za pár dnů najedou ke Kyšicím u Plzně, aby začali s budováním nejdelšího železničního tunelu v zemi. Oba tubusy pod zemí prorazí speciální stroj, který už teď sestavují v Německu. KYŠICE Osobní vlak vyjíždí z plzeňského Hlavního nádraží, míjí zastávku v Doubravce a na téměř dvě minuty mizí ve tmě nejdelšího železničního tunelu v republice pod vrchem Chlum. Na denní světlo vlak vyjíždí u Kyšic, míjí zastávky v Ejpovicích i Klabavě, poté brzdí na nádraží v Rokycanech. Tenhle popis cesty s tunelem dlouhým čtyři kilometry se stane realitou v září 2016. Firma Metrostav nyní přebírá staveniště a začíná s přípravami na budování tunelu. „Nejdříve si musíme udělat zázemí, v září začneme se skrývkou zeminy v místech, kudy povede trať k tunelu. Vzápětí tam začnou pracovat archeologové,“ popisuje mluvčí Metrostavu František Polák, co všechno bude předcházet hloubení. V příštím roce se pod zem zahryzne velký razicí štít, který si stavbaři objednali v Německu. První práce se teď rozbíhají u Kyšic. Potvrzuje to tamní starosta Hynek Sladký. „Začalo kácení prvních stromů v trase budoucí trati. Dostali výjimku, aby mohli kácet hned a nemuseli čekat na období vegetačního klidu,“ říká starosta Sladký. Jakmile trasu budoucího kolejiště prozkoumají archeologové, bagry se začnou zakusovat hlouběji do země. Až k tunelu trať povede v zářezu. V příštím roce přivezou technici z Německa razicí štít, sestaví ho, a ten se pak začne zavrtávat pod povrch. Denně bude za sebou nechávat v průměru dvacet metrů hotového tunelu. „Štít je podobný těm, které jsme používali v Praze při ražení tunelů pro metro. Jen pražské měly v průměru šest metrů, tenhle bude desetimetrový. Nic většího jsme u nás ještě nepoužili. Železniční tunely jsou větší, na rozdíl od metra mají lokomotivy nad střechou pantografy,“ vysvětluje František Polák. Až štít prorazí pod zemí první tunel mezi Kyšicemi a Plzní, technici ho otočí v místě, kde se vynoří na zemský povrch, a vedle již hotové tunelové roury začnou hloubit druhý otvor opačným směrem. „Vše má být hotovo tři roky od podpisu smlouvy. Předpokládám, že v roce 2015 bude vše proraženo,“ říká za Metrostav František Polák. Výstavbu zdržely výkupy pozemků i soudní tahanice Podle původních plánů měl první vlak projet hotovým tunelem mezi Plzní a Kyšicemi v roce 2014. Jenže nejdřív vše zdržely výkupy pozemků, ve třech případech došlo i k jejich vyvlastňování. Pravomocně bylo vyvlastňování skončeno před rokem. Jeden z majitelů i tak napadl tento proces několika žalobami, se kterými neuspěl. Teď čeká, jak se soudy popasují ještě s jeho správní žalobou. Další rok zdržení zavinila odvolání firem proti výsledkům výběrového řízení na stavbu železničního tunelu. Antimonopolní úřad letos v červenci všechna odvolání zamítl. Když od září 2016 nebude jezdit vlak z Plzně do Rokycan oklikou přes Chrást, trasa bude o více než šest kilometrů kratší a vlakům na její zdolání bude stačit místo současných 20 minut jen polovina času. Původní předpoklady projektantů počítaly s 10 miliardami korun potřebnými na vybudování tunelu a jeho napojení na železniční koridor, Metrostav zvítězil s nabídkou těsně pod čtyřmi miliardami korun.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav