Bezpečnější cesta aut prudkým svahem

  • 01. 11. 2016 | zdroj: Noviny Metrostavu Ing. Lenka Svobodová
  • Zpráva

Posledního srpna letošního roku mohli motoristé poprvé zdolat zhruba 350m výškový rozdíl mezi Božím Darem a Jáchymovem po nově upravené spodní serpentině silnice I/25. Tým Ing. Zdeňka Rozsypálka z  divize  4 totiž uvedl do  provozu takzvanou dolní jáchymovskou točku, na které pracoval od dubna 2014. „Drobné nedodělky, třeba úpravu koryta Jáchymovského potoka a obklad zárubní zdi, jsme dokončili 30. září,“ vzpomíná Ing. Rozsypálek na zakázku, při které se stavbaři museli vyrovnat nejen s  běžnými technickými a logistickými problémy, ale také s komplikacemi vyvolanými místní historickou hornickou činností. Nečekané archeologické objevy Zemní práce při úpravě točky odhalily nejen pět očekávaných
důlních děl, ale i tři neznámá. Na silniční stavbu proto musel neobvykle nastoupit závodní dolu – Ing. Marian Hrk z úseku výrobně-technického ředitele. Ten po profárání zjistil u dvou štol narušenou statiku, a proto jejich vstup nechal trvale znepřístupnit, k čemuž napomohl Vladimír
Pravda z provozu tunelů divize 5, který jako vedoucí trhacích prací Metrostavu vytvořil projekt jejich likvidace.
Nejkrásnější třetí dílo, z map známé jako Türkensteuer Stollen, ale mohli zástupci České geologické služby a  Národního památkového ústavu prozkoumat. V chodbách o celkové délce asi 250 m nalezli stopy ruční-
ho křesání, tesané výklenky na kahánky, dřevěné stojky, ohořelá dřeva, chodby od sazí a drobné kovové a keramické artefakty. „Abychom umožnili i další výzkum štoly, odvodnili jsme ji, opatřili revizní šachtou s plynotěsným uzávěrem a zabudovali její ústí,“ říká stavbyvedoucí Karol
Humeník. Zatímco historici a geologové se z toho radovali, protože většina historických důlních děl byla v Jáchymově
zničena či trvale znepřístupněna,stavbařům nálezy z 16. století přidělaly vrásky a prodloužily termín dokončení. „Nejnáročnější bylo administrativní zabezpečení sanací děl a zajištění jejich financování,“ říká Ing. Rozsypálek.
Řidiče ale určitě víc zajímá, že takzvaná Jáchymovská točka už dnes nestoupá v původním 17% sklonu, ale o téměř pět procent menším. V silniční dopravě se však každé stoupání nad 10 % považuje za  nebezpečné. Motoristé proto jistě přivítali i to, že divize 4 vozovku v dotčeném úseku rozšířila a zajistila dvěma zárubními stěnami.