Češi postaví na Islandu tunel za miliardu

  • 28. 04. 2017 | zdroj: E15 byznys Daniel Novák
  • Zpráva

Horu v odlehlé části Islandu protne tunel, který vybuduje společnost Metrostav.
Dva tunely už na ostrově postavila.

Největší české stavební firmě Metrostav se na Islandu podařilo získat zakázku na výstavbu téměř šestikilometrového silničního tunelu. Kromě podzemní stavby vybuduje mezi dvěma fjordy ještě most a zhruba osmikilometrový úsek silnice.
Podnik v soutěži porazil šest konkurentů. Tunely Islanďané nutně potřebují, protože v zimě jsou tam běžné cesty uzavřené.
„Předpokládáme, že stavbu zahájíme letos v květnu a skončíme v září 2020,“ uvedl manažer Metrostavu Aleš Gothard, který připravoval nabídku do tendru.
Stavbaři plánují, že každý měsíc postoupí při stavbě o 280 metrů. Hodnota zakázky na tunel Dyrafjordur činí 1,3 miliardy českých korun. Na Metrostav připadne osm set milionů. Zbytek bude inkasovat tamní partner, s nímž Češi projekt uskuteční. Stavba spolyká přes sedmnáct tisíc metrů krychlových betonu a 74 kilometrů elektrických kabelů. Nová komunikace v severozápadní části ostrova bude vznikat v typické severské pustině.
Pro Metrostav to ale není neznámé prostředí. Dva tunely už na Islandu postavil.
„Věříme, že geologické podmínky budou pro ražby příznivější než u předchozích tunelů,“ dodal Gothard. Kromě náročného podloží se tam stavbaři museli potýkat s extrémními klimatickými podmínkami a obtížnou logistikou. Zažili také situaci, kdy do raženého tunelu začala masivně proudit ledová voda.
Zakázkami v zahraničí se stavební společnost snaží řešit všeobecný nedostatek zakázek na dopravní stavby v České republice. Kromě Islandu se Metrostav úspěšně uchytil také na dalších severských trzích. Firmě se daří vítězit v tendrech ve Finsku, v Norsku a ve Švédsku. U polských sousedů staví dálnici poblíž Gdaňsku. Dopravní stavby buduje Metrostav rovněž v Německu.
V roce 2013 společnost dokonce koupila rakouskou firmu Beton und Monierbau Tunnelling zaměřenou na tunelové a další podzemní stavby.

Tunel Dyrafj ordur v číslech

• ražená délka: 5301 metrů • zahájení/dokončení prací:
květen 2017 až září 2020 • plánované tempo stavby:
280 metrů za měsíc • celková hodnota zakázky: 1,3 miliardy českých korun, z čehož na Metrostav připadne 800 milionů • objem rubaniny: 312 tisíc
metrů krychlových • stříkaný beton: 14 tisíc metrů
krychlových • litý beton: 3200 metrů krychlových