Cesta na sever je volná!

  • 10. 06. 2017 | zdroj: Olomoucký deník Olomoucko HANA KUBOVÁ
  • Zpráva

Červenohorské sedlo je po třech a půl letech opět průjezdné

Červenohorské sedlo – Silnice první třídy mezi Kouty nad Desnou a ským sedlem na Šumpersku se po tříleté velké rekonstrukci opět otevřela. První motoristé po ní projeli včera odpoledne, předtím pásku slavnostně přestřihl ministr dopravy Dan Ťok.
Oprava za čtvrt miliardy korun zahrnovala především rozšíření vozovky v točkách a také vybudování úseků pro možnost předjíždění.
Přibyly také masivní gabionové zdi a i další terénní úpravy. Všechny změny napomáhají nejen k bezpečnosti silničního provozu, ale především plynulosti dopravy.
Cesta s čtyřsetmetrovým převýšením se totiž především v zimě stává pastí pro kamiony, které na zasněžené silnici nemohou vyjet a často blokují ostatní řidiče.
„Při navrhování technického řešení a způsobu rekonstrukce jsme museli brát v úvahu ekologické aspekty. Silnice je totiž umístěna v centru chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Dalším faktorem byla povinnost nechat silnici průjezdnou v zimním období vždy od listopadu od března. To ovlivnilo nejen technologii, ale i finanční náročnost,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
I když se přípravy projektu modernizace důležité spojnice mezi Šumperskem a Jesenickem datují už do roku 2002, stavba začala až v roce 2014. Práce trvaly sedmnáct měsíců, do doby výstavby se ale nepočítají zimní přestávky.

HAVÁRIE NAKONEC

Finiš stavby ovšem doprovodily velké peripetie. Před dvěma týdny totiž na staveniště přes zákaz vjel polský řidič kamionu. Na sedlo zamířil z jesenické strany.
Na horizontu ho neodradily zákazové značky ani pracovník stavby, který se ho snažil zastavit. Toho kamioňák málem srazil a zamířil ze sedla dolů. Zastavil až v úseku, kde zrovna stavbaři pokládali nový asfalt.
Řidič začal vůz otáčet, manévroval ovšem natolik nešikovně, že si o pracovní válec prorazil nádrž. Šofér se ani nepřesvědčil o rozsahu škody, ale ujel zpátky na jesenickou stranu. Policisté ho zastavili až v Bělé pod Pradědem. Předtím ale crčící nafta z děravé nádrže znečistila velkou plochu čerstvě položeného asfaltu.
„Nový úsek zhruba jeden a půl kilometru jsme museli vyfrézovat a položit znovu. Nafta totiž působí jako rozpouštědlo pojiva. Konec byl tak hektický, dělali jsme vše pro to, abychom plánovaný termín otevření dodrželi,“ uvedl Radim Čáp z dodavatelské firmy Metrostav. Dodal, že jednání polského řidiče považuje za velký zkrat, škody jsou totiž značné.
„Věc stále řeší likvidátor pojišťovny,“ dodal Radim Čáp. Policisté škodu zatím stanovili na více než šestnáct milionů korun.