Velkým stavařům padají tržby

  • 28. 06. 2017 | zdroj: Hospodářské noviny 12 Podniky a trhy Petr Zenkner
  • Zpráva

NEJVĚTŠÍ STAVEBNÍ FIRMY ČEKAJÍ NA ROZJEZD DOPRAVNÍCH STAVEB V ČESKU. PODNIKY ŘEŠÍ VÝPADEK ZAKÁZEK I V CIZINĚ, NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ JE METROSTAV.

NEJVĚTŠÍ STAVEBNÍ FIRMY ČEKAJÍ NA ROZJEZD DOPRAVNÍCH STAVEB V ČESKU. PODNIKY ŘEŠÍ VÝPADEK ZAKÁZEK I V CIZINĚ, NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ JE METROSTAV.

Velké stavební firmy doplácejí na svoji závislost na stagnujících veřejnýchzakázkách, které u nich tvoří výrazně více než polovinu tržeb. Proto jim také loni klesaly a čistý zisk se i při miliardových obratech pohyboval v řádu desítek a nižších stovek milionů korun. Řada firem navíc ve snaze udržet si podíl na trhu nabízí velmi nízké ceny, což zvyšuje riziko jejich ztráty.
Propad tržeb se týká všech velkých stavařů na domácím trhu. Jako zatím poslední představila svoje výsledky společnost Hochtief, která dlouhodobě patří mezi desítku největších stavebních firem v Česku. I Hochtiefu klesl obrat o několik set milionů na 5,1 miliardy korun. Přitom firma loni například dokončila budovu Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v pražských Dejvicích za 570 milionů korun. Úspěšná je i na Slovensku, kde loni vykázala obrat 1,5 miliardy, jenž je započtený do loňského výsledku firmy.
Mnohem výraznější propad zažila loni společnost Eurovia, která je z 96 procent závislá na veřejných zakázkách od státu a obcí. Její tržby se meziročně snížily o více než pět miliard. Podobně dopadl i Strabag, který si ovšem s 15,4 miliardy korun stále jako skupina (včetně podniků Strabag Rail a Dopravní stavby Praha) udržel pozici dvojky na českém trhu.
U firmy Skanska nebyl pokles tak výrazný, i když se její tržby zmenšily o desetinu na 14,2 miliardy. Skanska si však do výsledku započítává obrat na Slovensku, kde se firmě nyní celkem daří – loni v létě tam získala zakázku na úsek dálnice D1 na východě země téměř za 5,3 miliardy korun. Do tržeb zahrnuje i výsledky v Rumunsku a Maďarsku.

Zakázky v cizině vše neřeší

Vůbec největší ztráty loni utrpěla společnost OHL ŽS, jejíž obrat se propadl z 13,9 na 5,3 miliardy korun, hlavně kvůli problematickým zakázkám na Balkáně. Do nich společnost šla, aby si kompenzovala úbytek příležitostí na domácím trhu. „Nedocenění rizik se postupně odráželo na výsledcích a kulminovalo minulý rok,“ uvedla Jana Matulajová, mluvčí OHL ŽS, jež mělo loni ztrátu 1,49 miliardy korun. A španělští vlastníci firmy museli začátkem roku dvakrát navýšit její kapitál o 1,6 miliardy.
Mateřská španělská firma OHL řeší ztrátu prodejem další své české firmy – společnosti ŽPSV, která je monopolním výrobcem železničních pražců v Česku a měla loni obrat 1,5 miliardy. OHL ŽS ještě letos plánuje ztrátu, do zisku by se chtělo dostat v roce 2018.
Výrazně úspěšnější je zahraniční expanze lídra českého trhu, jímž je Metrostav. Spolu s dceřinými společnostmi vytvořil loni na zahraničních trzích, hlavně v Polsku a ve Skandinávii, až čtyřicet procent tržeb z téměř 28 miliard. I tak skupině vloni poklesly tržby o 12 procent a čistý zisk o více než čtyřicet procent na konečných 329,4 milionu korun. Bez zakázek v cizině, kde má firma mnohem větší marže, by byl výsledek ještě horší. „Naše zahraniční aktivity ale narazily na skleněný strop. Další navyšování už považujeme v tuto chvíli za rizikové,“ řekl Vojtěch Kostiha, mluvčí Metrostavu.

Čekání na velké projekty

Pro Hochtief, ale i všechny ostatní velké hráče je důležité, jestli se znovu v Česku rozjedou velké dopravní zakázky. Jen Ředitelství silnic a dálnic letos plánuje vysoutěžit dvacet kontraktů za více než šedesát miliard korun.
Podle Františka Fryše, ředitele společnosti Swietelsky, se ale většina z dopravních staveb do konce roku stavět nezačne, a v hospodaření firem se proto neprojeví. „Tento rok bude podobný tomu loňskému, protože se stále čeká na velké veřejné zakázky,“ sdělil Fryš k očekáváním firmy Swietelsky, jež je další společností s obratem kolem pěti miliard korun.
Skeptičtější je i Eurovia. „Budeme spokojeni za podobná čísla jako v roce 2016. Jestli to tak bude, ale v tuto chvíli nedokážeme odhadnout,“ dodala Iveta Štočková, mluvčí Eurovie.

***

Tento rok bude podobný tomu loňskému, protože se stále čeká na rozjezd veřejných zakázek. František Fryš ředitel Swietelsky

357 429 činil počet zaměstnanců ve stavebnictví ke konci 1. čtvrtletí 2017.

Graf

NEJVĚTŠÍ STAVEBNÍ FIRMY V ČESKU

VÝVOJ TRŽEB (miliard Kč)

Pozn.: U Metrostavu jde o čísla za všechny firmy, včetně Subterry (3,5 miliardy za rok 2016). U Strabagu jsou čísla za skupinu, včetně podniků Strabag Rail (4,7 mld.) a Dálniční stavby Praha (0,5 mld.). V tržbách Skansky jsou i výsledky za Slovensko, Rumunsko a Maďarsko. U Eurovie nejsou v číslech zahrnuty další firmy vlastněné v Česku francouzskou skupinou Vinci, tedy SMP a Průmstav, které působí samostatně.

INDEX STAVEBNÍ PRODUKCE (2010 = 100 %, sezonně očištěný údaj)

Zdroj: Obchodní rejstřík, Magnusweb, ČSÚ, firmy