Historie

Profesionalita, důvěryhodnost a stabilita,
tři klíče k naší práci

  • Založen 1. ledna 1971 vyčleněním z n. p. Vodní stavby za účelem výstavby pražského metra.
  • Dne 9. května 1974 slavnostně uvedena do provozu první trasa I.C pražského metra Florenc (Sokolovská) – Kačerov, kde Metrostav působil jako generální dodavatel.
  • V říjnu roku 1976 podešel mechanizovaný štít TŠčB-3 řízený techniky a dělníky Metrostavu poprvé Vltavu na trase I.A pražského metra.
  • V roce 1983 se stal členem Mezinárodní tunelářské asociace ITA/AITES.
  • V roce 1988 došlo ke změně právní formy na státní podnik.
  • V roce 1991 byl Metrostav přeměněn na akciovou společnost s celkovým počtem 4459 zaměstnanců, po původní úzké specializaci na stavbu podzemní dráhy se začíná úspěšně věnovat projektům i v dalších segmentech stavebního trhu.
  • Od roku 1991 začal zakládat dceřiné společnosti, např. Terramet s.r.o., Metros s.r.o., Metrostav Slovakia a.s. atd., či nakupovat menší specializované firmy za účelem rozšíření know-how.
  • V roce 2000 byl úspěšně završen proces privatizace společnosti, který znamenal novou vlastnickou strukturu.
  • V roce 2003 provedl unikátní podchod pod hladinou Vltavy pro trasu metra IV.C pomocí vysouvaných tunelů, za což obdržel nejvyšší odborná domácí i mezinárodní ocenění.
  • V roce 2004 přijal vlastní Morální kodex a Zásady firemní kultury zavazující zaměstnance k etickému chování.
  • V roce 2005 získal majoritu v akciové společnosti Subterra.
  • V roce 2006 podepsána smlouva na výstavbu tunelového komplexu Blanka, součásti Městského okruhu v Praze.
  • V roce 2006 zahájeny ražby silničních tunelů na Islandu mezi obcemi Siglufjördur a Ólafsfjördur v celkové délce 11 kilometrů v extrémních hydrogeologických podmínkách.
  • V roce 2008 se specializovaná developerská divize firmy přeměnila v dceřinou společnost Metrostav Development, která rozvíjí aktivity zejména ve výstavbě bytových a kancelářských prostor.
  • Od 1. ledna 2010 je řídícím členem koncernu Skupina Metrostav.
  • Od téhož roku až do současnosti (2017) je největší stavební firmou na tuzemském trhu podle dosažených tržeb.
  • V roce 2011 jako první v naší zemi nasadil razicí stroje TBM, od předního německého výrobce Herrenknecht AG, na výstavbě prodloužení trasy V.A pražského metra.
  • Ve stejném roce založena dceřiná společnost Metrostav Deutschland GmbH.
  • V roce 2013 ustavena dceřiná společnost Metrostav Facility s.r.o.
  • V tomtéž roce zakoupil rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling).
  • V roce 2015 založena dceřiná společnost Metrostav Polska Spolka Akcyjna a vznikl společný podnik v Turecku METROSTAV ANKARA INŞAAT TAAHHÜT SANAYI VE TICARET ANONIM ŞIRKETI.
  • V  září 2015 přijal normu k trestněprávní compliance, která do organizačně-řídicího systému Skupiny Metrostav zakotvila program prevence před riziky plynoucími z trestní odpovědnosti právnických osob.
  • Metrostav je největší stavební a inženýrská společnost na území České republiky a třetí největší stavební koncern ve střední a východní Evropě.
  • Metrostav v roce 2016 realizoval 30 % tržeb za hranicemi ČR, a to na Slovensku, Islandu, v Polsku, Bělorusku, Norsku a ve Finsku.