Island staví nejdelší silniční tunel. Dvě třetiny zakázky má Metrostav

  • 17. 12. 2013 | zdroj: iDnes.cz, Iva Špačková, Filip Horáček
  • Zpráva

Stavební firma Metrostav začala pracovat na další islandské zakázce, tentokrát za zhruba 1,6 miliardy korun. Pro společnost Vegagerdin, která je obdobou našeho Ředitelství silnic a dálnic, staví nejdelší tamní silniční tunel. Na zakázce spolupracuje s místní firmou Sudurverk. Češi drží ve sdružení firem dvoutřetinový podíl.

První část nového tunelu Nordfjordur, který má nahradit dosavadní jednopruhový, odpálila v polovině listopadu ministryně vnitra Hanna Birna Kristjándsdóttir.

Stavba by měla v srpnu 2017, kdy má být dokončena, usnadnit cestování lidem v tamním regionu, protože propojí místa, která jsou kvůli horskému terénu přes celou zimu obtížně dostupná.

Pro české stavbaře je zakázka další zkušeností v regionu. Před třemi lety na Islandu stavěli už dva silniční tunely Siglufjordur a Ólafsfjordur o celkové délce téměř 11 km. Nový tunel bude mít po dokončení téměř osm kilometrů.

"Předpokládáme, že nás čeká opět velmi tvrdá práce, ale to už k naší profesi patří. Při předchozím projektu jsme narazili na obtíže spojené s enormními přítoky vody o vysokém tlaku, což nás, jak doufáme, na projektu Nordfjordur nečeká," říká David Cyroň, výrobní náměstek divize 5 společnosti Metrostav. Techniku si Metrostav dováží na Island z Česka

Metrostav přitom nepracuje na Islandu s místní technikou, ale dováží si z Česka vlastní. Na ostrov si tak dopravil například vrtací či stříkací vůz. "Stroje jsme na Island přepravili lodí z Finska, kde jsme pomocí nich razili traťové tunely metra pod městy Helsinky a Espoo," vysvětlil Cyroň.

Současný jednopruhový tunel dlouhý 640 metrů je pro spojení vesnice Eskifjordur s městečkem Neskaupstadur nedostatečný. Komplikace způsobuje řidičům hlavně v zimním období, kdy se mohou se svými auty navzájem vyhýbat jen díky několika rozšířením.