Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Pro urážku starostenský nohy nadosmrti zavříno

5. 1. 2014
zdroj: Hospodářské noviny, Jan Brázda
Napsali o nás
Komentář JANA BRÁZDY Podobný výrok, který většina z nás zná z pohádky o Rumcajsovi, by mohl od 7. prosince loňského roku viset na panelech zabedňujících vjezdy do tunelu Blanka v Praze. Stavba, která se vlekla dlouhých sedm let a která se konečně pomalu blížila ke svému konci, byla zastavena a její kolaudace je v nedohlednu stejně jako znovuotevření krámku ševce Rumcajse na jičínském náměstí. Bydlím přímo nad budoucím tunelem, mám stavbu celou dobu pod dohledem, včetně popraskaných stěn v domě a opadaných kachlíčků na fasádě, a mám proto dojem, že jako přímý účastník jsem oprávněn o tomto tématu hovořit. Málokdo si pamatuje, že historie tohoto projektu sahá téměř dvacet let zpět, kdy se mezi odborníky rozhodovalo mezi třemi variantami tunelu pod poetickými ženskými jmény Dana (Dejvice), Hana (Holešovice) a Blanka (Bubeneč). Vyhrála Blanka, Zastupitelstvo hlavního města Prahy zafixovalo její variantu do svého územního plánu 9. 9. 1999 (astrologové by možná z tohoto zajímavého data vyčetli budoucí problémy při výstavbě) a po dalších sedmi letech příprav se začalo kopat. Tunel měl být podle plánu hotov již v roce 2011, ale od počátku jej provázela řada komplikací, ať už stavebního či finančního charakteru. Pamatuji si, když tehdejší primátor Pavel Bém sliboval, že odpracuje 50 hodin veřejně prospěšných prací v případě, že dojde k navýšení ceny stavby nad původně plánovanou částku 21 miliard korun. Dnešní odhad se pohybuje na úrovni 36 miliard a v případě, že se doba výstavby protáhne, to bude určitě i více. Pan Bém se ovšem ke svému tehdejšímu slibu nehlásí a veřejně již pracovat nehodlá (pokud tedy někdy v zájmu veřejnosti vůbec pracoval). A nyní se dozvídáme z úst primátora Hudečka, že Praha nemá na výstavbu tunelu od začátku ani platnou smlouvu. Znamená to tedy, že se sedm let uprostřed Prahy staví černá stavba bez patřičných povolení? Pokud ano, bude zřejmě potřeba více než šest kilometrů tunelu zasypat a nový Trojský most zbourat. Možná nám z celé stavby zůstane jen osm set nových podzemních parkovacích míst pod Letenskou plání, kde stejně nikdo parkovat nebude, protože na druhé straně pláně existuje nadzemní parkoviště, které má bezpochyby pronajat od města soukromá firma na dalších mnoho let. Je jasné, že většina problémů této stavby (a tunelů v širším slova smyslu bychom z těch let určitě našli i více) má své kořeny v době, kdy Praze vládla bez jakékoliv kontroly parta kolibříků a mazánků a kdy bylo povoleno jen to, co bylo z pohledu nejvyššího Mazánka „kvalitně“ připravené. Což tunel Blanka evidentně byl. Otázkou pro orgány činné v trestním řízení je to, zda byly smlouvy, které Praha v té době uzavírala, připraveny nevýhodně jen z důvodu neschopnosti úředníků nebo byly důsledkem korupčního jednání. Pro pochopení současné situace je ale potřeba se podívat i na nečinnost radničních koalic v období posledních tří let (pro připomenutí, jedná se o strany ODS, ČSSD a TOP 09). Je mi záhadou, proč současný pražský primátor, radní od roku 2011, který je mimo jiné studovaným odborníkem v oboru geografie dopravy, přijde teprve po dvou letech v úřadu s novinkou zpochybňující platnost smlouvy od samého počátku. Chápu, že na základě obvinění radních v kauze Opencard nyní existuje na radnici oprávněná obava z proplacení čehokoliv, co odporuje zákonu o veřejných zakázkách. Pokud by se ovšem této záležitosti naši zastupitelé věnovali třeba již před dvěma lety, určitě by se vhodné řešení, které by umožnilo Blanku dokončit, našlo. Pohádka o Rumcajsovi končí tím, že Humpál následkem ztráty velebnosti nohou přestane být v Jičíně starostou. Pokud se vedení Prahy nepodaří zprovoznit tunel Blanka v roce 2014, myslím, že by obyvatelé našeho hlavního města měli v příštích volbách do městského zastupitelstva reagovat podobně a odmítnout všechny tři politické strany, které mají na ostudné situaci s Blankou svůj podíl. Pamatuji si, když tehdejší primátor Pavel Bém sliboval, že odpracuje 50 hodin veřejně prospěšných prací v případě, že dojde k navýšení ceny.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav