Na bývalém mostě Rámusák už dělají rámus jenom dělníci

  • 18. 01. 2014 | zdroj: denik.cz
  • Zpráva

Holešovice - Dny existence bývalého mostu přes Vltavu zvaný Rámusák jsou od loňského září sečteny, jeho podstatná část však ještě stojí. Likvidaci mostu připomíná už jen parta dělníků a zvuk kladiv, bušících do konstrukce.

"

Aktuální pohled ale tak trochu klame z mostu na obou koncích zmizela část konstrukce a tak se zdá, že jeho likvidace dál nepokračuje. „Most rozebereme na břehu a paradoxně se nyní svařuje. Po dokončení prací ho postupně budeme vysouvat na břeh po jednotlivých polích a rozebírat," říká Jiří Husárik z divize 2 Metrostavu.

„Jednotlivé díly po demontáži budeme skladovat, určitě neskončí kdesi ve šrotu. Počítáme s jejich víceúčelovým využitím, konkrétní návrh zatím nezazněl," uvedl František Polák, mluvčí stavební společnosti Metrostav. Podle Poláka jsou jednotlivé mostní díly v podstatě vojenskou konstrukcí. Takže v úvahu připadá i možné využití pro armádu.

Úkolem Metrostavu je také likvidace mostních pilířů, na nichž Rámusák stál. „ Dokumentace k pilířům z 80. let příliš detailní není, a tak mohu říci, že zřejmě využijeme jak podvodní bagr tak i štětové stěny," upřesnil Jiří Husárik s tím, že tyto práce budou probíhat na základě dohody s Povodím Vltavy a Státní plavební správou.
Přezdívku most zdědil

Trojský tramvajový most sloužil od roku 1981 jako mostní provizorium, po němž dopravní podnik přepravoval veřejnost na trase Partyzánská - Trojská -Hercovka - Ke Stírce. „Přezdívku Rámusák tento most však vlastně zdědil po jeho předchůdci, ocelovém trámovém mostu. To když po něm tramvaj jela, v podstatě všechny pospojované mostní díly vydávaly hlasitou ozvěnu," vysvětloval mluvčí František Polák.

Trámový most byl v roce 1980 zlikvidován a nahrazen již známým příhradovým. Ten ale jistý hlomoz však vydával rovněž. „Rámusil potom přes 30 let, nejvíce v době, kdy ještě do Kobylis nejezdilo metro. Bez nadsázky, zachránil ve své době Severní město," podotkl historik dopravního podniku Pavel Fojtík, podle kterého bez tratí v Holešovičkách a Trojské doprava severně od Holešovic kolabovala.

Oba zmíněné mosty sloužily pouze dočasně po dobu výstavby železobetonového mostu Barikádníků. V současné době je tramvajová doprava v úseku Nádraží Holešovice - Ke Stírce nahrazena náhradní autobusovou dopravou.
Kdy vyjede první tramvaj?

Důvody zániku takřečeného Rámusáku jsou již známy v součinnosti s výstavbou tunelu Blanka Vltavu totiž překlenul téměř dohotovený nový most. Stavební ruch ale na něm v souvislosti se zpochybněním smluv mezi zhotovitelem a magistrátem do soudního verdiktu ustal. „Přesto věříme, že letošního 26. listopadu po novém Trojském mostě pojede první tramvaj," uvažuje mluvčí František Polák.

Most má čtyři jízdní pruhy, střední tramvajové těleso a chodníky pro pěší i cyklisty. Svým rozpětím se Trojský most, součást tunelového komplexu Blanka, řadí mezi největší mosty v ČR. Celková výška nosné konstrukce je 34 metrů nad maximální plavební hladinou Vltavy.
Přejít pěšky bylo na vlastní riziko

„Mně se nový Trojský most velice líbí, představuje moderní stavitelství a hlavně se po něm dá přejít pěšky. Což na starém Rámusáku sice bylo možné, ale pouze na vlastní riziko," hodnotil Marek Jordán z Kobylis. Jen si prý zatím nedovede představit, napojení dopravní komunikace pro automobilový provoz, když je silnice pod nádražním viaduktem poměrně úzká. „Jestli se tam někdy stane dopravní nehoda, v Holešovicích pak kvůli zácpě neprojedete ani na koloběžce," míní oslovený muž.

Další respondenti odmítají budoucí dopravní situaci v souvislosti se zprovozněním tunelu Blanka hodnotit. „Vidím zatím jen nedokončenou stavbu, i když nový most budí celkem dobrý dojem," shrnuje názory ostatních Břetislav Pobuda, železničář z Holešovického nádraží."