Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Dělníci bourají další pole rámusáku

3. 2. 2014
zdroj: Právo, Lucie Fialová
Napsali o nás
Práce na tunelovém komplexu Blanka stojí od loňského prosince. Jediné místo, odkud se i teď do okolí nese bušení kladiv nebo burácení pil na železo, je provizorní rámusák. Most se 32 let klene mezi holešovickým a trojským břehem. Protože tramvaje, jež tudy jezdily, budou svištět po nové spojnici, která vznikla v rámci Blanky jen o pár metrů dál, začali jej řemeslníci loni v říjnu rozebírat. „Tohle je výjimka, kde pokračujeme. Práce nelze přerušit z bezpečnostních důvodů,“ konstatoval František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která má práci na starosti. Část univerzální ocelové konstrukce už chybí. S břehy stavbu nic nespojuje. Demolice se odbývá na trojské straně, kde je víc místa. „Děláme to docela zajímavou technologií. Rozebírat most z lodí by bylo náročné. Takže popotáhneme kus ke břehu do polohy, kde se dá demontovat,“ popsal stručně počínání osmičlenného týmu stavbyvedoucí Tomáš Jurečka. Překvapilo ho, v jak dobré kondici se zelená konstrukce dochovala. „Je ve velmi slušném stavu. Všechny šrouby jdou povolit, řežou se vyloženě jen ty spodní, které byly nejvíc namáhané vodou,“ přiblížil. Sehraná parta už zlikvidovala 45 metrů, vzápětí se pustila do dalšího 45metrové pole. Dohromady měří 248 metrů, široký je šest metrů. „Je to jako stavebnice Merkur, jen ve větším vydání,“ smál se při slavnostním zahájení bourání Miloslav Hadrava z Metrostavu. Až demoliční četa dospěje do úrovně betonového základu, dostanou se ke slovu drapáky, které z lodí budou dlabat ještě metr a půl pod dno, aby zklikvidovaly opravdu vše. Demolice rámusáku podle Poláka spolyká 27 miliónů korun. Jednotlivé díly nekončí na skládce, ale putují k repasi do Počernic, kde budou čekat na další použití. Kdy se začne pokládat zbytek kolejí, které chybějí na holešovické straně nového mostu, není jasné. „Až se znovu rozběhnou práce na Blance, teprve pak se začnou tramvajové koleje dávat na nový most,“ přiblížil Polák. Z arbitráže v závěru ledna vyplynulo, že Metrostav, který práce zastavil s tím, že mu Praha dluží 2,2 miliardy korun, musí práce v rozsahu pouze 40 miliónů opět zahájit a metropole má povinnost za ně zaplatit. Obnova díla má nastat do 60 dní od data, kdy rozhodnutí nabyde právní moci. Stanovisko soudu ale zatím není konečné. Další soudní stání bude na začátku března. Problém spočívá v tom, že dělníci, kteří v tunelech pracovali, se dávno činí jinde a nemůžou přijít, jakmile Metrostav zavolá. Odhady říkají, že do šesti měsíců od opětovného zahájení budování může být Blanka hotová.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav