Metrostav na Islandu

  • 08. 04. 2014 | zdroj: Stavebnictví
  • Zpráva

Již 1000 m z celkových téměř 8 km nejdelšího silničního tunelu Noröfjöröur na Islandu vyrazila k březnu 2014 česká stavební společnost Metrostav a.s.
Na zakázku islandské státní správy silnic Vegageröin (obdoba Ředitelství silnic a dálnic) překládá na východní straně ostrova pod zem v zimě téměř nesjízdnou silnici č. 92 mezi vesnicemi Eskifjöröur a Neskaupstaöur. Tunel staví metodou drill & blast (navrtej a střel), jež vzhledem k charakteru prostředí obvykle na severu Evropy užívá. Vedení ostrovní země věnuje výstavbě této spojnice mezi dvěma malými obcemi velkou pozornost -zahájení ražeb se účastnila v listopadu loňského roku islandská ministryně vnitra Hanna Birna Kristjánsdóttir a české raziče pod vedením Ing. Aleše Gotharda navštívil také ministerský předseda Sigmundur Davíö Gunnlaugsson.
Firma Metrostav získala tuto zakázku poté, kdy již od poloviny roku 2006 stavěla pro stejného investora projekt o celkové délce 14,1 km se dvěma tunely a mostem. Po jeho předání v roce 2010 se tak zkrátila na pouhých patnáct kilometrů cesta mezi městečky Siglufjöröur a Ólafsfjöröur, která v létě měřila 62 a v zimě dokonce 234 km. Čeští tuneláři na této stavbě prokázali své mistrovství. Např. při práci pod horou Šverfjall měřilo nejvyšší nadloží 850 m, což se projevilo v extrémních přítocích ledové vody, jež do budovaného tunelu proudila pod vysokým tlakem. Za použití stovek tun speciálních chemických injektáží a rychle tvrdnoucího cementu však tuto obtíž tuneláři překonali a předali projekt do užívání ve stanoveném termínu.