Blanku opět staví.

  • 30. 04. 2014 | zdroj: Mladá fronta DNES, Adam Váchal
  • Zpráva

Stavební společnost Metrostav dnes obnovila práce v tunelu Blanka. Ty nejdůležitější má dokončit v září, město chce tunel otevřít na podzim. Aby se tak stalo, musí vybudovat velíny a zaplatit dluh firmě IDS.

BUBENEČ Zadarmo ani kuře nehrabe. Rčení, které doposud vystihovalo, proč od prosince loňského roku stojí práce na tunelu Blanka, již neplatí. Město totiž zaplatilo stavební společnosti Metrostav dluh ve výši 2,7 miliardy korun a firma se tak dnes po téměř pěti měsících vrátila v plné síle na stavbu.
„Čekají nás práce v tunelu, ale i na povrchu. Nejvíce je toho třeba udělat na Trojském mostě a na nových křižovatkách. V tunelu budeme mimo jiné malovat jízdní pruhy. Ty bude třeba zhruba za půl roku znova přemalovat. Na nové vozovce totiž příliš dlouho nevydrží,“ popisuje mluvčí společnosti Metrostav František Polák.
Vše podstatné pro zprovoznění tunelu Blanka dokončí Metrostav v září. „To ale neznamená, že se tunel v ten samý okamžik otevře a budou v něm jezdit auta,“ upozorňuje Polák.
Vedení metropole věří, že se první řidiči tunelem projedou ještě letos na podzim. V cestě tomuto plánu však stojí několik problémů.

Velíny zatím nestojí

Kritickým bodem stavby jsou chybějící řídící střediska, tzv. velíny. Opoziční ODS tvrdí, že termín, o kterém město mluví, není možné stihnout. „Na vybavení technologickými prvky je třeba podle informací z kontrolních dnů 7 až 8 měsíců,“ řekl MF DNES bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
O důležitosti řídících středisek ví i vedení metropole. A aby byla co nejrychleji postavena, zadalo včera město zakázku v hodnotě 114 milionů korun na jejich výstavbu. O stavbu se postará společnost ČKD Praha DIZ.
Kdy firma řídící střediska postaví, zatím není jasné. „Věříme, že to bude do konce září,“ řekl včera náměstek primátora pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09) s tím, že bez řídících středisek nelze tunel otevřít.
Samotná výstavba velínů však k otevření Blanky nepostačí. Stejně jako samotný tunel, také řídící střediska musí projít zkušebním provozem, který teprve ukáže, zda je systém dobře nastaven.
Dalším strašákem, se kterým se Praha musí vypořádat, je spor se společností Inženýring dopravních staveb (IDS). Tomu město zhruba dva roky neplatí za stavební dozor na Blance. Firma se navíc nechala slyšet, že pokud město nezaplatí v následujících týdnech dluh ve výši zhruba 145 milionů korun, ze stavby odejde. To by znamenalo zásadní problém.
„Společnost IDS by byla velmi těžce zaměnitelná,“ řekl primátor Tomáš Hudeček. Dodal, že bez firmy IDS by nebylo možné Blanku včas dokončit.

Další arbitráž na obzoru

Peníze však vedení města nechce společnosti proplatit. Bojí se totiž, aby se Praha nedostala do problémů se zákonem. Společnost IDS kvůli zdražení tunelu Blanka požaduje více peněz, než se původně očekávalo.
Řešením by tak mohla být stejně jako v případě sporu s Metrostavem arbitráž. Zda se však Praha rozhodne celou záležitost řešit přes rozhodčí soud, se teprve uvidí. Nyní se vedení metropole radí s právníky a další postup sdělí příští týden.

***

FAKTA
Scénář města

Dnes – Metrostav obnoví stavbu. Následující týdny – ČKD Praha DIZ začne s výstavbou velínů.
Úterý 6. května – město rozhodne, zda se obrátí na rozhodčí soud kvůli svému dluhu vůči IDS.
Září – plánované dokončení velínů i samotného tunelového komplexu. Podzim – podle vedení města se tunelem začne jezdit.
2016 – ještě dva roky budou probíhat práce spojené s Blankou. V tomto období vzniknou nové parky, chodníky či se zazelená křižovatka Malovanka.