Metrostav postaví drážní dispečink pro Čechy za 290 milionů

  • 05. 05. 2014 | zdroj: E15.cz
  • Zpráva

Zakázka na vybudování Centrálního drážního dispečinku pro území Čech nepatří z hlediska objemu stavebních prací k největším, svým významem pro českou železnici ale předčí i mnohem nákladnější stavby. Dispečink, odkud se budou do šesti let řídit tisíce kilometrů tratí v Čechách, postaví na pražské Balabence firma Metrostav.

V soutěži Správy železniční dopravní cesty firma uspěla s cenou necelých 290 milionů, což je o zhruba sto milionů méně, než zadavatel čekal. Výstavba budovy dispečinku skončí v srpnu příštího roku. Zároveň se zde bude instalovat moderní zabezpečovací a řídicí technologie.

Jako první se na Balabenku připojí železniční úsek Kolín– Česká Třebová, následovat budou postupně další zmodernizované koridory. „V roce 2020 by se měl z Balabenky řídit provoz asi na třetině nejdůležitějších tratí v Čechách, což představuje zhruba 2200 kilometrů,“ uvedl Pavel Tesař ze správy železnic. Podobný centrální dispečink pro Moravu už několik let funguje v Přerově. Řídí se odsud přes 300 kilometrů hlavních moravských tratí.

Několik sálů a stovky dispečerů

Železniční provoz na území Čech se bude v novém pražském centru řídit z několika sálů, kde bude sloužit přes stovku dispečerů. Do Prahy se například přesune plzeňské pracoviště, které řídí trať Plzeň–Cheb. Po dokončení čtvrtého koridoru se bude z Balabenky ovládat i celý úsek z pražské Uhříněvsi až na hranice s Rakouskem.

Dálkové řízení bude mít dopad na zaměstnanost na dráze. Jediný dispečer v Praze nahradí desítky provozních zaměstnanců kolem trati. To se týká především výpravčích. Správa železnic úsporu zaměstnanců do roku 2020 spočítala přesně na 1274 lidí. „To přibližně odpovídá počtu pracovníků v obslužných profesích, kteří do té doby odejdou do důchodu. Proto v této souvislosti neočekáváme žádné výrazné sociální dopady a propouštění,“ doplnil Tesař ze správy železnic.