Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Oprava bastionu je v plném proudu

8. 4. 2017
Napsali o nás

Část barokních hradeb u Prašného mostu obklopuje několikapatrové lešení. Oprava bytelného opevnění ze 17. století je v plném proudu. Pokud všechno půjde hladce, práce skončí v červnu. Následovat budou úpravy terénu, vznikne park, lidem by prostranství mohlo začít sloužit v září, odhaduje Jiří Kordík, hlavní stavbyvedoucí společnosti Metrostav, jež má práce na starosti.

Dělníkům se pod rukama mění úsek dlouhý asi 300 metrů od budovy ministerstva kultury po ulici U Prašného mostu, která by se časem měla proměnit na park s alejí na počest hradního architekta Jožeho Plečnika. Zeď je různě vysoká, nejnižší část dosahuje přibližně 1,3 metru, nejvyšší na opačném konci šplhá téměř k 20 metrům. Hradby, které kdysi chránily město, nikdo léta nerenovoval a podle toho také vypadaly. „Byly obklopené zeminou, obrostlé náletovým křovím,“ ukazoval Kordík na staveništi staré fotky. Někde však stačilo vydolovat jen několik poškozených cihel, v jiných místech se měnily velké bloky. Nakonec sešlo z původního plánu rozebrat nejvíc poničený bastion 14. Průzkumy, které předcházely samotné opravě, ukázaly, že je možné ho zachovat a vyměnit rozbité úseky. „Musíme postupovat jako dřív, takže víceméně všechno je ruční práce,“ reagoval hlavní stavbyvedoucí na otázku, co bylo nejtěžší. Momentálně se v areálu za vlnitým plechem u rušné ulice Milady Horákové činí kolem 25 pracovníků. Minulý týden část z nich například sypala jíl kolem hotové zdi, který poslouží jako přírodní izolace. „Rekonstrukce bastionu 13 a 14 je pro nás završením našeho dlouholetého archeologického výzkumu, který probíhal při výstavbě tunelu Blanka od roku 2008. Měli jsme možnost nahlédnout hlouběji do dějin barokních hradeb, seznámili jsme se s řadou konstrukčních detailů, potvrdilo se, že hradby byly stavěné po různých úsecích,“ řekla Právu Kateřina Tomková z Archeologického ústavu Akademie věd ČR Praha. Prostor podle ní samozřejmě původně vypadal úplně jinak, právě výstavba bastionu ho razantně proměnila. „Pod násypy jsme objevili systém novověkých cest vedoucích k Pražskému hradu nebo později na staveniště bastionu. Naprosto unikátním objevem bylo raně středověké pohřebiště na třídě Milady Horákové u křižovatky se Svatovítskou,“ líčila archeologické skvosty nyní uložené v ústavu. Obnova barokního opevnění uzavírá výstavbu tunelu Blanka. „Kousek od nás, co stojíme, byla vlastní jáma na tunel, zařízení staveniště, vjezdy,“ vzpomínal Kordík. Po renovaci bastionu vznikne na ploše park, který naváže na Morávkův park zpřístupněný loni v červenci.


médium: Právo Praha - Střední Čechy Lucie Fialová 

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav