Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • D11 mezi Hradcem a Smiřicemi by se mohla rozjet dřív než za tři roky, říká Ťok

D11 mezi Hradcem a Smiřicemi by se mohla rozjet dřív než za tři roky, říká Ťok

30. 1. 2019
zdroj: ceskatelevize.cz
Napsali o nás

Pozornost na východočeský dálniční tah, který má v dlouhodobém výhledu propojit republiku s Polskem, obrátilo v tomto týdnu sdružení stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky.

V úterý oznámily, že podmínečně podstupují od smlouvy, staveniště prý nepřebíraly v odpovídajícím stavu, navíc za stavbu žádají víc peněz, než kolik bylo ve smlouvě.

            Argumentují tím, že se ceny prací i materiálu zvýšily a za dohodnutou cenu 2,6 miliardy už není možné úsek postavit. Ředitelství silnic a dálnic reagovalo tím, že smlouvu na vybudování úseku D11 zcela vypovědělo, ministr Ťok byl ale smířlivější a ve středu se s Eurovií i ŘSD dohodl na sepsání dodatku ke smlouvě, po kterém obě strany své odstoupení stáhnou.

            Spor o precedens

            Dostavba dálnice D11 se pak ve čtvrtek dostala i na sněmovní plénum. „Kdyby se to přesoutěžovalo, tak by se ceny výrazně posunuly,“ prohlásil poslanec občanských demokratů Ivan Adamec a dodal: „Nicméně by byl velmi nebezpečný precedent přidávat peníze podle požadavku firmy – aby se nám to nestávalo na dalších stavbách.“

            „Ten precedens udělat nechceme,“ reagoval ministr dopravy. „Na druhé straně hledáme cestu, kdy zde je oprávněný nárok je a je potřeba ho pečlivě vážit. Mluvím ale obecně, protože dokud dohoda (s Eurovií) nebude, tak to nechci příliš rozebírat.“ Podle Ťoka ministerstvo současně požádalo o urychlení stavby.

            Původní záměr ŘSD: Na polské hranici v roce 2024

            Budování dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematické dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.

            Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy.

            Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024. 

URL| https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2...la-rozjet-driv-nez-za-tri-roky-rika-tok

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav