Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Dvě miliardy v kanálech. Brno dokončilo svou obří investici

Dvě miliardy v kanálech. Brno dokončilo svou obří investici

3. 2. 2014
zdroj: Mladá fronta DNES, Eliška Kolínková
Napsali o nás
Jednu z největších investicí ve své novodobé historii včera dovršilo Brno. Za dvě miliardy korun se ve městě dokončila kanalizace, díky které bude čistější voda v brněnských řekách. I po dvou letech stavebních prací ale budou lidé v některých místech dál chodit rozkopanými ulice, třeba v Tuřanech navážou opravy silnic. BRNO Žebětín, Bohunice, Tuřany, Ivanovice. Především v těchto městských částech, ale i na dalších místech Brna musely tisíce lidí v uplynulých dvou letech strpět rozkopané ulice. Vyžádala si je rekonstrukce a dostavba více než osmatřiceti kilometrů kanalizace – za dvě miliardy korun. Město si od mamutí investice rozdělené do třinácti etap slibuje výrazně vyšší úroveň životního prostředí v dotčených městských částech i v celém městě. Splašky už nepotečou do půdy a následně do řek „Splašky už nepotečou do půdy a zlepší se také kvalita vody v řekách. Zamezí se i znečišťování podzemních vod,“ popsal náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). Vedení Brna také věří, že nová kanalizace umožní další rozvoj jižní části města. „Je to signál pro investory. Město jim připravuje dobré podmínky v oblasti infrastruktury,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD). Ne všichni jsou ale z nové kanalizace nadšení. Například místostarosta brněnských Bohunic Antonín Crha (KDU-ČSL) kritizuje kvalitu prací a různé nedodělky. V některých místech třeba nejsou napojené chodníky na garážové vjezdy nebo jsou kanálové vpusti pod povrchem silnice. „S ohledem na celou stavbu jsou to detaily, ale významné. Chyby se teď snaží odstranit, ale někde už půl roku a marně,“ posteskl si místostarosta. Na kanálové vpusti si postěžoval i Andrej Kopalík z Bohunic, který jezdí každý den do práce autem. „Je to nepříjemné, jak kdyby bylo těžké postavit kanály ve stejné úrovni.“ Definitivně hotovo ještě není také v Ivanovicích. Bez kanalizace je stále zhruba dvacet domů starousedlíků v ulici Hatě, kde spory o věcná břemena zmařily vydání stavebního povolení. Městská část chce odkanalizovat také mateřskou školu, která se nedávno rozšířila o šedesát dětí. „Veškeré splašky jdou do septiku, který musíme po rozšíření školky místo jednou měsíčně vyvážet týdně. Za každé vyvezení přitom platíme dva tisíce korun,“ podotkl starosta Ivanovic Jaroslav Elzner (ODS). Kope se dál: po kanálech silnice a chodníky V Tuřanech se pak lidé musí obrnit trpělivostí ještě zhruba do října. Na stavbu kanalizace zde totiž navážou dlouho odkládané opravy silnic, chodníků a veřejného osvětlení. Investici do kanalizace zaplatila zhruba z poloviny Evropská unie. Původně přitom město mělo získat na dotaci ještě o 228 milionů korun víc, ministerstvo financí však kvůli chybě v zadávací dokumentaci peníze seškrtalo. V dokumentaci bylo totiž napsáno, že uchazeč o zakázku musí dokázat předchozí budování podobných staveb. Započítávaly se ale jen ty, které stavěl jako generální dodavatel nebo člen sdružení firem. Subdodavatelé byli vyloučeni, což podle ministerstva nedovoleně omezilo konkurenci. „Chceme o zásahu ministerstva ještě jednat, čekali jsme s tím na novou politickou vládu,“ řekl náměstek Kotzian. Zakázku nakonec získalo sdružení firem IMOS, OHL ŽS a Metrostav. „I antimonopolní úřad uznal, že jsme nikoho nediskriminovali,“dodal Kotzian. Výpadek čtvrt miliardy by mohl ovlivnit rozpočty města v následujících letech. Už před dvěma lety se přitom kvůli stavbě musely omezit výdaje divadel či městské knihovny.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav