Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Z močálu pod zámkem roste přístav pro 74 lodí

18. 5. 2014
zdroj: Mladá fronta DNES, Martin Beneš
Napsali o nás
Přístaviště v Hluboké je součástí obřího projektu splavnění Vltavy pro výletní lodě, který Jihočechy rozděluje na zapřísáhlé odpůrce a příznivce. Ti v něm vidí rozvoj turistického ruchu. HLUBOKÁ NAD VLTAVOU Nový přístav v Hluboké nad Vltavou za 220 milionů korun se otevře veřejnosti sice až za rok, v sobotu sem poprvé zavítali první návštěvníci. Prohlédli si mola a stání pro 74 lodí a také zdvihací lávku, po níž během pár let povede cyklostezka. „Dřív to tu bylo dost zaneřáděné, takže jsem rád, že se s tím něco udělalo. Navíc věřím, že přístav má z hlediska turistiky potenciál. Je to další cesta, jak k nám můžeme přilákat návštěvníky, a to je pro zdejší podnikatele jedině dobře,“ prohlásil místní obyvatel Jiří Vachoušek. Hlubocké přístaviště by mělo být jedním z center splavněné Vltavy. „Věřím, že si rychle najde své návštěvníky a zdejší Vltava se stane oázou rekreační plavby tak jako mimořádně úspěšný Baťův kanál na Moravě. Naznačuje mi to zájem podnikatelů, kdy již několik z nich adresovalo žádosti o umístění půjčovny moderních hausbótů do tohoto přístavu,“ prohlásil šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů. „Těším se, že mnoho lidí, kteří tráví svoji dovolenou na lodích v Holandsku a ve Francii, nyní objeví i malebnou Vltavu,“ dodal. Odvezli 25 tisíc kubíků bahna Přístav bude velmi moderní, 72 malým rekreačním plavidlům a dvěma větším osobním lodím nabídne přípojku na elektřinu i na vodu. Jednou z možností je i stání osobních kabinových lodí. Tedy těch, které nabízejí ubytování, což je velký trend v zahraničí. Od začátku roku 2012, kdy stavba přístavu začala, bylo původní koryto řeky, kde voda tekla do 30. let minulého století, spíše ostudným koutem města. „Byla to zátoka plná bahna, spíš močál než slepé rameno řeky. Celkem jsme odsud odvezli 25 tisíc kubíků bahna. Přitom na nákladní auto se vejde asi 16 kubíků,“ podotkl Miroslav Führer ze společnosti Metrostav, která stavbu společně s SMP CZ provádí. Přístav je z větší části hotový. Na konci léta se začne stavět budova kapitanátu u silnice. „V přízemí bude zázemí, kde si lidé koupí občerstvení i potřeby pro majitele lodí. V patře budou sprchy, toalety a místnost pro správce přístavu,“ avizoval vedoucí oddělení ŘVC Jan Bukovský. V případě povodní se dá přístav uzavřít, takže celá stavba slouží i jako hráz, která pomůže proti velké vodě. „Tímto místem vstupovala voda v roce 2002 do města,“ připomněl starosta Hluboké Tomáš Jirsa. Cyklostezka povede přes přístav Právě město nyní čekají investice, které na přístav navážou. Na vjezdu do areálu postaví parkoviště pro 60 aut a dokončí přeložky sítí. Pro veřejnost bude ale nejzásadnější nová trasa cyklostezky na Purkarec. „Stezka odbočí ze současné trasy u lanového centra k Vltavě a podél fotbalového a baseballového hřiště povede do přístavu. Potom pod koupaliště a dál na Purkarec. Nebo bude možné přejet most a jet do Budějovic po druhém břehu,“ uvedl Jirsa. Město tyto investice vyjdou během dvou až tří let na 22 milionů korun. Část by měl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury. V projektu splavnění Vltavy bude následovat etapa Hněvkovice - Týn nad Vltavou. Zde se bude muset upravit hněvkovický jez. Výběrové řízení na tuto zakázku vypíše ŘVC ještě letos. Stavba za 440 milionů by měla být hotová na jaře 2016. Poté už bude možné jet lodí z Budějovic na Hlubokou, Zvíkov a Orlík. „To je už třeba na týdenní dovolenou. Takhle to funguje na Baťově kanálu,“ uvedl Bukovský. Ke spojení Budějovic a Prahy bude chybět jediné – lodní výtahy na Slapské a Orlické přehradě. „To je obrovská investice, kterou ještě nemáme ani naplánovanou,“ dodal ředitel Fojtů. Právě kvůli nákladům na celý projekt má splavňování celou řadu kritiků. Podle nich se podobná stavba nemůže nikdy vrátit a regionu nepřinese odpovídající rozvoj. Mezi nimi je například jihočeský hejtman Jiří Zimola. Podle něj se jedná hlavně o velmi nákladné protipovodňové opatření. Které nicméně již loni pomohlo. „Když porovnáme vynaložené prostředky a úspěšnost projektu splavnění Vltavy, tak nám to jasně ukazuje, že se určitě nikdy nebudeme rovnat například úspěšnosti Baťova kanálu,“ podotkl Zimola. „Teď přece vidíme, že vložené peníze neodpovídají tomu, jak by měla být tato cesta využívána,“ dodal. Velkým obhájcem projektu je hlubocký starosta Jirsa. Ten na Den otevřených dveří přístavu přišel i v námořnickém tričku a čapce. „Nemůžeme úspěch hodnotit teď, zatím jsme stále na stavbě. Na Baťově kanálu ročně projede 80 tisíc lidí. Podél vyrostly hospody a další služby, pro region je to jednoznačně přínos,“ zdůraznil. Zájem o lodě na Vltavě podle něj vzrůstá, protože i bez reklamy se lidé už ptají, zda si mohou místo v přístavišti pronajmout. A polovinu tvoří majitelé hausbótů, kteří zde vidí velký potenciál a chtějí svá plavidla pronajímat. »

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav