Pražští radní by měli tento týden projednat,
jak dál s tunelem Blanka. Hrozí totiž, že by stavební firma nemohla příští týden pokračovat v práci a deklarované dokončení tunelu v dubnu příštího roku by bylo ohroženo. Praha nyní dluží Metrostavu 1,9 miliardy korun a peníze dodavatele trápí, nicméně hlavním problémem je čas. Na konci tohoto týdne totiž začnou plánované výluky tramvají, které mají umožnit Metrostavu postavit křižovatku u Prašného a u Trojského mostu.
Firma ovšem nemůže začít stavět, aniž by jí město dalo pokyn. Tyto úseky totiž nejsou v souladu s původní projektovou dokumentací, znamenají tedy vícepráce, které musí investor odsouhlasit. Souhlas by měl pravděpodobně navázat na vyřešení takzvané kategorizace prací, kterou si město zadalo poté, co začalo být zřejmé, že by vícepráce na Blance mohly přesáhnout dvacetiprocentní zákonný limit. Kategorizace umožní, aby město proplatilo Metrostavu hned zhruba 600 milionů korun za položky, které znamenají nárůst výměr, půl miliardy by mohlo putovat na účet firmy po legalizování víceprací jednacím řízením bez uveřejnění nebo cenovými výměry.
Zhruba 750 milionů korun dluží Praha Metrostavu za Trojský most. Ten je z pohledu zákona o veřejných zakázkách nejproblematičtější. V tuto chvíli není jisté, zda bude chtít město zahrnout most do víceprací, nebo jej bude řešit separátně například dohodou o narovnání nebo před soudem. Vyřešit bude muset také téměř dvěstěmilionový dluh u společnosti IDS, která provádí na Blance technický dozor. Problém s dokumentací, která je nutná pro zprovoznění tunelu, by měl být vyřešen zadáním více než stomilionové zakázky společnosti Satra, která Blanku projektovala.
Rada by měla projednat Blanku
23. 6. 2013
zdroj: Euro, (boř)
Napsali o nás